Yessss. Youngtimer!

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Yessss. Youngtimer!

· 
Posted: 11.05.2016 - 10:41  ·  #1
Keek in mn vakantie op mn kenteken. Ik heb sinds 25 april 2016 een youngtimer!

35% bijtelling over de dagwaarde (van 2000 euro hahahahaha) en m'n boekhouder zegt:

We gaan de auto zakelijk opvoeren dus dan mag je alle autokosten zakelijk in aftrek nemen (brandstof, onderhoud, verzekering, mrb, parkeergelden etc). De bonnen dien je te bewaren en per kwartaal mee te sturen met de boekhouding.

Nu nog de vraag hoe het met boetes voor verkeersovertredingen zit ;-)

[edit]Net antwoord. Boetes zijn zakelijke kosten. Vindt wel een fiscale correctie nog op plaats.[/edit]

Yihaa. Rijden wordt steeds leuker!
JackC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Yessss. Youngtimer!

· 
Posted: 11.05.2016 - 10:52  ·  #2
Gefeliciteerd. Idem hiero.
ps: Alleen parkeer'boetes' die een belastingheffing betreffen (i.c. parkeerbelasing betreffen) mag je als kosten boeken (want is geen boete maar een belasting).
Nog een tip: let ff op met de verzekering, omdat t een zakelijke auto gaat betreffen (schadekosten ex btw). Bij de GIO was het voor mij geen probleem, en national academic wilde ook wel meewerken aan particulier verzekeren en zakelijk rijden.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 11:47  ·  #3
Dat wilde ik ook graag, maar als zzp-er schijnt dat niet te mogen. Als BV mag je je auto wel van privé naar zakelijk zetten, maar als zzp-er heb je de keuze alleen bij aanschaf van de auto. Jij bent geen zzp-er? Of heb je een maas in de wet gevonden?
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 12:07  ·  #4
Ik heb mn N uit 2001 op de zaak staan (ook zakelijk aangeschaft). Destijds ook een 850 van prive naar zakelijk overgeheveld en dat kon volgens mij gewoon (geen bv).

Let er op dat je naast de bijtellen van 35% dagwaarde, ook een jaarlijkse btw correctie hebt van 1,5% van de nieuwwaarde (toch al snel zo een 600 euro).
Dit hoef je trouwens niet te doen als je een km administratie bijhoud, want dat wordt het achteraf berekend. Maar heb je daar geen zin in kun je maar beter jaarlijks die 1,5% aan extra btw betalen.

Zie bijv. dit artikel
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5286139
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 14:27  ·  #5
Dank je, dat maakt het toch wel weer interessant. Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat het niet kon. Toch maar weer ff gaan dimdammen of ik het wel/niet doe :think
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 15:42  ·  #6
Quote door joriz

Ik heb mn N uit 2001 op de zaak staan (ook zakelijk aangeschaft). Destijds ook een 850 van prive naar zakelijk overgeheveld en dat kon volgens mij gewoon (geen bv).

Let er op dat je naast de bijtellen van 35% dagwaarde, ook een jaarlijkse btw correctie hebt van 1,5% van de nieuwwaarde (toch al snel zo een 600 euro).
Dit hoef je trouwens niet te doen als je een km administratie bijhoud, want dat wordt het achteraf berekend. Maar heb je daar geen zin in kun je maar beter jaarlijks die 1,5% aan extra btw betalen.

Zie bijv. dit artikel
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5286139

Heb een GPS gebaseerd trackingsysteem voor de kilometerregistratie. MyFMS, geleverd door Ed Moné van MicPoint (ook Volvoliefhebber). Enige wat je wettelijk moet doen is maandelijks je km stand calibreren en de juiste rapportjes uitdraaien. Voor privé ritjes druk je aan het begin op een knopje.

Als ZZP-er kun je je autokosten gewoon zakelijk opvoeren. De aanschaf natuurlijk niet meer, die is al eerder gedaan.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 15:56  ·  #7
Als je verwacht veel kosten te gaan maken dan zou ik het doen. Maar als alleen verzekering, wegenbelasting, brandstof en sporadisch onderhoud je uitgave zijn, zou ik nog even goed in kaart brengen wat voordeliger is.

Het kost mij uiteindelijk aan bijtelling 1000 per jaar (dagwaarde op 3k gezet) en aan btw correctie nog eens 650 (catalogusprijs was iets van 45k) per jaar.

Gezien het vele onderhoud wat ik er aan heb gehad (heb deze auto net een paar maanden, verwacht volgend jaar minder uitgave aan onderhoud) was het voor mij voordeliger omdat ik alle btw zo kon verrekenen. Plus dat de uitgave aan onderhoud en onderdelen de winst van mn bedrijf voor belastingen omlaag brengt, dat scheelt weer wat belasting betalen (prive betaal je het met geld waar al belasting over betaald is). En de 1000 bijtelling, daar betaal je uiteindelijk 42% netto van (afhankelijk van je inkomen natuurlijk). Dus dat valt ook wel mee.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 16:50  ·  #8
Hmmm, ff aan het rekenen geweest, maar die 1,5% btw-correctie nekt me een beetje (cataloguswaarde 60.182 EUR x 1,5% = 903 EUR). Daarbij komt nog de bijtelling. Ik rijd hem denk ik wel 90% privé, dus kilometers bijhouden schiet ook niet op. De grote kosten heb ik al gehad (hoop ik), dus privé is voor mij toch voordeliger denk ik.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 08:30  ·  #9
Quote door grrroovedude

Heb een GPS gebaseerd trackingsysteem voor de kilometerregistratie.

Wat kost dat systeem? Vind ik ook interessant, nu ik ook zzp...

Wil dan wel een knopje hebben wat in het dashboard past... :P
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 08:35  ·  #10
Eenmalig 495 geloof ik (ex btw) en 15 euro per maand ofzo. Ik kan weleens aan Ed vragen of ie in is voor een staffelkorting voor t forum.
JackC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 09:18  ·  #11
Ik weet helaas niet meer welke maar ik heb een poosje een app gebruikt. Mbv GPS van de telefoon ging dat ook prima. Zodra de koppeling met de carkit er was (bluetooth) alleen nog aangeven of privé of zakelijk en bestemming. Rest deed de app incl cloud backup.
Zal t melden als ik er weer op kom. Was gratis nl.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 10:02  ·  #12
Fiscus eist alleen een ijkcertificaat. Vandaar dat een app wel werkt maar bij controle problemen op kan leveren
JackC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 11:54  ·  #13
Das nieuw voor me. Heb jaren zelfs papieren km registratie gedaan. Vond mijn werkgever ook prima. De Alp legt eigenlijk gewoon je ritten vast plus tijdstip en route. Vervangt papieren registratie zeg maar. Voorzover ik weet is alleen van belang dat eea sluitend is.

Selected quotes for multi-quoting:   0