Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 
 
 
 
 
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 04.07.2018 - 14:45  ·  #1
Even als los draadje van mijn voorstel topic.

Ik twijfel over een V70 als volgende auto.

Eerst wat auto geschiedenis:
Ik rijd momenteel in een Kia Rio 1.5 uit 2003 op LPG met 280.000km op de klok. Prima budget auto, maar ik ben 'm een beetje zat qua comfort (herrie en zwabberende wegligging). De Kia is net weer door de APK, dus ik heb totaal geen haast met vervanging. Dat gaat zeker dit jaar nog niet gebeuren, wellicht in 2019.

Voor de Kia heb ik een Nissan Micra 1.3 uit 1998 gehad met 375.000km. Ook op LPG. Technisch een betere auto dan de Kia. Wel kleiner. En inmiddels ook plat ivm een aanrijding.

Onderhoud van de auto's doe ik regelmatig zelf. Al laat ik de grotere klussen door garage/beun doen.

Mijn vrouw heeft een Ford C-max grand 1.6 gehad (lease). Superfijne en stille auto. Erg comfortabel.

Waarom V70
Ik zou graag iets meer ruimte willen. Totaal onnodig voor dagelijks woon-werkverkeer, maar op vakantie en bij de bouwmarkt wel fijn. En rechthoekig model spreekt mij om een of andere reden aan. Een V70 is dan al snel een van de logische keuzen. Ik heb overigens nog nooit in een V70 gereden!

Wensenlijst
-youngtimer (bouwjaar tot 2004)
-motor die goed tegen LPG kan
-ik wil geen flashlube
-geen turbo
-automaat heeft zeer de voorkeur
-comfort (stil, wegligging)
-ik wil een auto die lang mee kan
-automatische airco/climatronic, trekhaak, dakrails, cruise control
-gewone din radio kunnen plaatsen
-geen AWD

Welke dan?
Ik kom op 3 varianten uit volgens mij:
V70 2.5 10v classic: bewezen goed.
Mijn twijfel: automaat is slechts 4 traps, en hoe zit t met t rijcomfort tov de V70N?

V70N 2.4 144 of 170pk (tot 2004): ook goed. Qua comfort beter dan de classic? Automaat ook beter een minder toeren, dus stiller? Mijn twijfel: kleppen kunnen minder tegen LPG, kan t zonder flashlube? Kleppen stellen erg duur.

Voorkeur:
Mijn voorkeur zou de classic zijn. Enige tegenvaller zou 't comfort kunnen zijn qua geluid ben ik bang (klopt dat?).
Mocht t comfort van de N veel beter zijn, dan wint dat als de te verwachten kosten nog beetje normaal blijven.

Verder word ik totaal geen wijs uit alle lines... (V, sport, N, R, comfort, ...)
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Yountimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 04.07.2018 - 15:26  ·  #2
Hoeveel kilometer ga je per jaar rijden, zowel zakelijk en/of prive?
En wat is je budget ongeveer? (aanschaf + eerste onderhoudskosten)
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Yountimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 04.07.2018 - 18:14  ·  #3
Zo'n 25000km per jaar. Meer privé dan zakelijk (vandaar Youngtimer, ben zzper).

Budget: ik dacht aan 5000, max 7000 voor aanschafprijs incl eerste onderhoud/updates. Volgens mij moet daar wel veel voor lukken, minder is prima.

T liefst koop ik Van (forum) liefhebber. Maar dan moet ik nog weten wat te kopen...
VolvoHengelo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Berichten: 225
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Yountimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 04.07.2018 - 18:33  ·  #4
Volgens mij heb je dan een heeeeeel ruim budget om de auto helemaal naar wens te krijgen. Heb mijn D5 uit 2005 voor €2650 gekocht (wist dat er ook wel wat aan gedaan moest worden) en heb er nu bijna €1000 in geinvesteerd. Komt nog wel een €500 bij, maar dat is gewoon omdat ik het perfect wil hebben.
Wel is het zo dat ik veel zelf heb gedaan/ga doen qua onderhoud. Maar jouw "short list" aan auto+ wensen moet makkelijk in te vullen zijn.
Veel succes met de zoektocht naar een juist exemplaar.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Yountimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 04.07.2018 - 20:55  ·  #5
Ik zou voor de N gaan. Qua wegligging - vind ik - beter dan de classic en verder ziet het er allemaal (van binnen) een stuk moderner uit.
Heb 850, classic en de N gehad. Over de n ben ik het meest tevreden.
Ook hier kun je een gewone din radio in doen. Automaat rijdt heerlijk, zou m zeker bij aanschaf laten flushen.
Heb een 170pk, geen langzame auto maar ook geen snelle. Een turbo had ik achteraf wel gewild.
Rij ook zakelijk, dat is wel zo prettig voor de kosten.
Nog een tijdje nagedacht over lpg inbouw maar daar rij ik niet genoeg voor. Woon werkverkeer is vaak de fiets, zeker net dit zomerse weer. Auto staat al bijna 2 weken stil. Op een klein ritje na.
Maar soms heb je van die weken dat je veel in de auto zit en dan gaat er per week wel een tank doorheen. Zuinig is het uiteraard niet.
Maar heerlijke auto. Ruimte is ook super natuurlijk.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 00:42  ·  #6
Quote door VolvoHengelo

Volgens mij heb je dan een heeeeeel ruim budget om de auto helemaal naar wens te krijgen. Heb mijn D5 uit 2005 voor €2650 gekocht (wist dat er ook wel wat aan gedaan moest worden) en heb er nu bijna €1000 in geinvesteerd. Komt nog wel een €500 bij, maar dat is gewoon omdat ik het perfect wil hebben.
Wel is het zo dat ik veel zelf heb gedaan/ga doen qua onderhoud. Maar jouw "short list" aan auto+ wensen moet makkelijk in te vullen zijn.
Veel succes met de zoektocht naar een juist exemplaar.


Ja, mijn budget is prima. Dus een model met wat minder km's of een waar al wat liefde in is gestoken moet dan kunnen.

Quote door joriz

Ik zou voor de N gaan. Qua wegligging - vind ik - beter dan de classic en verder ziet het er allemaal (van binnen) een stuk moderner uit.
Heb 850, classic en de N gehad. Over de n ben ik het meest tevreden.
Ook hier kun je een gewone din radio in doen. Automaat rijdt heerlijk, zou m zeker bij aanschaf laten flushen.
Heb een 170pk, geen langzame auto maar ook geen snelle. Een turbo had ik achteraf wel gewild.
Rij ook zakelijk, dat is wel zo prettig voor de kosten.
Nog een tijdje nagedacht over lpg inbouw maar daar rij ik niet genoeg voor. Woon werkverkeer is vaak de fiets, zeker net dit zomerse weer. Auto staat al bijna 2 weken stil. Op een klein ritje na.
Maar soms heb je van die weken dat je veel in de auto zit en dan gaat er per week wel een tank doorheen. Zuinig is het uiteraard niet.
Maar heerlijke auto. Ruimte is ook super natuurlijk.


Flushen idd al lover gelezen. Wat kost dat?
LPG heb ik er zo uit, zeker als 't er al in zit.
Handig dat je hebt kunnen vergelijken. Is de N ook stiller dan de classic? Ik zou denk ik de 170pk willen dan, al is de 140 ook te chippen las ik.
Hoe is de automaat in de N?
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 06:22  ·  #7
De N is heel erg stil. Het is de betere keuze. Let wel op dat in dat prijssegment ook rommel verkocht wordt. Vaak gebruiken ze dan verkooptermen als Youngtimer of Bijtellingsvriendelijk. Dat verdoezelt soms een slecht exemplaar. Flushen alleen bij de erkende specialisten laten doen en kost 250 euro.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 07:10  ·  #8
Ik heb beide.
Een 98er Classic 2.5 10v met Vialli LPG, 402.000 km en een V70N Bi-Fuel uit 2003, 393.000km.
Qua comfort is de N een stap vooruit. Qua emotie 3 passen naar achteren.
Beide, mits goed onderhouden, goede wagens.
Persoonlijk ga ik voor de Classic, die heeft de "roffel" nog.
Heeft veelal ook alle luxe aan boord die een gemiddelde N ook heeft, alleen in een klassieker jasje.
Vrouwlief daarentegen gaat liever in de N (of de C30)
Verder zou als ik jou was zelf in beide modellen gaan rijden om een keuze te maken.
Succes met zoeken en kiezen.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 12:10  ·  #9
Quote door hsv70

Ik heb beide.
Een 98er Classic 2.5 10v met Vialli LPG, 402.000 km en een V70N Bi-Fuel uit 2003, 393.000km.
Qua comfort is de N een stap vooruit. Qua emotie 3 passen naar achteren.
Beide, mits goed onderhouden, goede wagens.
Persoonlijk ga ik voor de Classic, die heeft de "roffel" nog.
Heeft veelal ook alle luxe aan boord die een gemiddelde N ook heeft, alleen in een klassieker jasje.
Vrouwlief daarentegen gaat liever in de N (of de C30)
Verder zou als ik jou was zelf in beide modellen gaan rijden om een keuze te maken.
Succes met zoeken en kiezen.


Als de N een stap vooruit is qua comfort, dan ga ik daar toch voor.

Dus dan zou 't een V70N automaat worden. Nu lees ik dat er 5 en 6 traps automaten zijn. Maar kom je beide tegen bij de 2.4 170pk?
En is de af fabriek bifuel nog anders qua motor/kleppen? Want dan zou dat verstandiger zijn. Voor zover ik kan vinden is de B5244SG2 motor wel beter uitgerust voor LPG.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 14:12  ·  #10
Ik heb altijd begrepen dat de 2001 modellen sowieso geschikt zijn voor lpg.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 16:03  ·  #11
De motor is, op de hardere kleppen na, identiek.
Maar ook een gewone 2.4 loopt ook zonder problemen hoge kilometers op gas.
Bi-Fuels kom je 2e hands ook niet zoveel tegen.
Het mooiste is om een knappe benzinewagen te vinden, <2-250.000 km, en daar LPG in te bouwen.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 16:12  ·  #12
ok, duidelijk. Al ben ik ook wel gecharmeerd van nivomat dempers, die zitten standaard in een bifuel

Ik schrik alleen beetje van 't bericht dat kleppen stellen op een 2.4 nogal veel arbeid en dus duur is. Is daar nog iets mee te doen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3832
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 17:08  ·  #13
Tot een bepaald bepaald bouwjaar zijn de koppen van de N uitgerust met inspectiegaten, waarlangs je de klepspeling kunt meten. Dat is misschien wel een idee. Dan hoef je niet die vele arbeid te doen (en te betalen) om erachter te komen dat ze nog niet gesteld hoeven te worden ;)

Verder; benzine 140/170pk altijd 5-traps automaat.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 17:54  ·  #14
Weet je ook tot welk bouwjaar de blokken met die inspectiegaten zijn gemaakt?

Kleppen stellen is iets wat maar heel erg weinig gedaan hoeft te worden, dus daar zou ik een N niet voor laten staan.
De kans dat de prijzige nivomats het begeven is groter.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 17:59  ·  #15
Quote door kjiratsiekoedel

ok, duidelijk. Al ben ik ook wel gecharmeerd van nivomat dempers, die zitten standaard in een bifuel


Meeste nivomats met zoveel kms achter de kiezen zijn wel aan vervanging toe (=prijzig) gewone dempers volstaan ook tenzij je mss een caravan trekt in de zomer. En er zijn ook genoeg niet bifuel modellen met nivomats. Heb de mijne juist vervangen door normale.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0