Even als los draadje van mijn voorstel topic.
Ik twijfel over een V70 als volgende auto.
Eerst wat auto geschiedenis:
Ik rijd momenteel in een Kia Rio 1.5 uit 2003 op LPG met 280.000km op de klok. Prima budget auto, maar ik ben 'm een beetje zat qua comfort (herrie en zwabberende wegligging). De Kia is net weer door de APK, dus ik heb totaal geen haast met vervanging. Dat gaat zeker dit jaar nog niet gebeuren, wellicht in 2019.
Voor de Kia heb ik een Nissan Micra 1.3 uit 1998 gehad met 375.000km. Ook op LPG. Technisch een betere auto dan de Kia. Wel kleiner. En inmiddels ook plat ivm een aanrijding.
Onderhoud van de auto's doe ik regelmatig zelf. Al laat ik de grotere klussen door garage/beun doen.
Mijn vrouw heeft een Ford C-max grand 1.6 gehad (lease). Superfijne en stille auto. Erg comfortabel.
Waarom V70
Ik zou graag iets meer ruimte willen. Totaal onnodig voor dagelijks woon-werkverkeer, maar op vakantie en bij de bouwmarkt wel fijn. En rechthoekig model spreekt mij om een of andere reden aan. Een V70 is dan al snel een van de logische keuzen. Ik heb overigens nog nooit in een V70 gereden!
Wensenlijst
-youngtimer (bouwjaar tot 2004)
-motor die goed tegen LPG kan
-ik wil geen flashlube
-geen turbo
-automaat heeft zeer de voorkeur
-comfort (stil, wegligging)
-ik wil een auto die lang mee kan
-automatische airco/climatronic, trekhaak, dakrails, cruise control
-gewone din radio kunnen plaatsen
-geen AWD
Welke dan?
Ik kom op 3 varianten uit volgens mij:
V70 2.5 10v classic: bewezen goed.
Mijn twijfel: automaat is slechts 4 traps, en hoe zit t met t rijcomfort tov de V70N?
V70N 2.4 144 of 170pk (tot 2004): ook goed. Qua comfort beter dan de classic? Automaat ook beter een minder toeren, dus stiller? Mijn twijfel: kleppen kunnen minder tegen LPG, kan t zonder flashlube? Kleppen stellen erg duur.
Voorkeur:
Mijn voorkeur zou de classic zijn. Enige tegenvaller zou 't comfort kunnen zijn qua geluid ben ik bang (klopt dat?).
Mocht t comfort van de N veel beter zijn, dan wint dat als de te verwachten kosten nog beetje normaal blijven.
Verder word ik totaal geen wijs uit alle lines... (V, sport, N, R, comfort, ...)
Ik twijfel over een V70 als volgende auto.
Eerst wat auto geschiedenis:
Ik rijd momenteel in een Kia Rio 1.5 uit 2003 op LPG met 280.000km op de klok. Prima budget auto, maar ik ben 'm een beetje zat qua comfort (herrie en zwabberende wegligging). De Kia is net weer door de APK, dus ik heb totaal geen haast met vervanging. Dat gaat zeker dit jaar nog niet gebeuren, wellicht in 2019.
Voor de Kia heb ik een Nissan Micra 1.3 uit 1998 gehad met 375.000km. Ook op LPG. Technisch een betere auto dan de Kia. Wel kleiner. En inmiddels ook plat ivm een aanrijding.
Onderhoud van de auto's doe ik regelmatig zelf. Al laat ik de grotere klussen door garage/beun doen.
Mijn vrouw heeft een Ford C-max grand 1.6 gehad (lease). Superfijne en stille auto. Erg comfortabel.
Waarom V70
Ik zou graag iets meer ruimte willen. Totaal onnodig voor dagelijks woon-werkverkeer, maar op vakantie en bij de bouwmarkt wel fijn. En rechthoekig model spreekt mij om een of andere reden aan. Een V70 is dan al snel een van de logische keuzen. Ik heb overigens nog nooit in een V70 gereden!
Wensenlijst
-youngtimer (bouwjaar tot 2004)
-motor die goed tegen LPG kan
-ik wil geen flashlube
-geen turbo
-automaat heeft zeer de voorkeur
-comfort (stil, wegligging)
-ik wil een auto die lang mee kan
-automatische airco/climatronic, trekhaak, dakrails, cruise control
-gewone din radio kunnen plaatsen
-geen AWD
Welke dan?
Ik kom op 3 varianten uit volgens mij:
V70 2.5 10v classic: bewezen goed.
Mijn twijfel: automaat is slechts 4 traps, en hoe zit t met t rijcomfort tov de V70N?
V70N 2.4 144 of 170pk (tot 2004): ook goed. Qua comfort beter dan de classic? Automaat ook beter een minder toeren, dus stiller? Mijn twijfel: kleppen kunnen minder tegen LPG, kan t zonder flashlube? Kleppen stellen erg duur.
Voorkeur:
Mijn voorkeur zou de classic zijn. Enige tegenvaller zou 't comfort kunnen zijn qua geluid ben ik bang (klopt dat?).
Mocht t comfort van de N veel beter zijn, dan wint dat als de te verwachten kosten nog beetje normaal blijven.
Verder word ik totaal geen wijs uit alle lines... (V, sport, N, R, comfort, ...)