Quote door hermanusb
Quote door [-Tom-]
Je moet natuurlijk zelf ook scherp blijven. Het zat er aan te komen dat gas duurder zou worden. Ik heb afgelopen december mijn bestaande energiecontract open gebroken en de boel voor 3 jaar vastgezet bij een andere aanbieder (Vattenfall), gas kost mij nu 1,02 euro per kuub, voor nog bijna 2,5 jaar. Ons huis was gedeeltelijk geïsoleerd, vorig jaar heb ik het laatste gedeelte laten isoleren (spouwmuren vullen) en aankomend voorjaar ga ik zonnepanelen leggen
Niet iedereen heeft A het geld om dit te doen en B wonen ook niet allemaal in een koophuis.
Wij zijn al een aantal jaren geleden bewuster met ons energiegebruik om gegaan.
Geen close-in boilers meer.
Geen droger meer en gewoon waslijnen werken ook uitstekend.
Geen vaatwasser meer.
Dit jaar nieuwe zuinige koelvries combi gekocht.
We gebruiken 2 tot 3 Kwh per dag en soms iets minder.
De zonnepanelen wekken 3 keer ons eigen gebruik op.
Ons maandbedrag is 40 euro die in dec waarschijnlijk 60 euro gaat worden.
Alleen niet iedereen zit in onze situatie, goede isolatie, tussenwoning en zonnepanelen.
Maar iedereen moet die centen ook hebben liggen om alles maar pats boem de deur uit te doen of te investeren in duurzaamheid.
Wij hebben nog een close-in boiler in de keuken zitten, droger uit het jaar kruik maar noodgedwongen een nieuwe wasmachine.
Ruim 6 jaar geleden via een duurzaamheidslening 18 zonnepanelen laten leggen (Oost-West) voor een schijntje.
Wij zitten al ruim 12 jaar bij Engie energie en vorig jaar 30 juni het contract vast laten leggen voor 3 jaar.
Afgelopen jaar hebben we met de overwaarde van het huis de boel laten aanpakken, het huis is te oud voor een warmte pomp maar daarvoor zijn airco's in de plaats gekomen die kunnen verwarmen, HR++ glas en de boel laten isoleren. We hadden wat overcapaciteit op de panelen en die vangen het extra verbruik op. In het weekend gebruiken we de houtkachel erbij en zo hebben we vanaf 1 januari nog maar 180 kuub gas verbruikt en zitten op -500kWh elektrisch verbruik dankzij de draaischijf meter.
Maar dat moet je ook allemaal maar net kúnnen betalen.
Nu zitten we niet in een kast van een huis, geen neurotische verhuisplannen naar een vrijstaand huis op een A1 locatie waarmee je moet verhypotheken tot je maximaal kunnen ex overbieden zoals de laatste jaren. En ik ken wel mensen in de omgeving die dat gedaan hebben, omdat ze perse die ene woning wilden hebben en eigenlijk boven hun stand leven.
Als je al op de max van je hypotheek zit en het allemaal maar net kan, dan heb je bijna geen ruimte om een tegenvaller op vangen. Dat is wat je ook gaat zien helaas.
Maar voor de echte minima die in een huurhuisje zitten en overgeleverd zijn aan een onwelwillende verhuurder is het echt te triest voor woorden en daarvoor doet dit kabinet zoals de afgelopen 12 jaar veel te weinig. En daar zitten schrijnende gevallen tussen....