Zekering "Power steering, vaccuum pump" brand door

headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 27
Subject:

Zekering "Power steering, vaccuum pump" brand door

· 
Posted: 12.07.2020 - 18:28  ·  #1
Tijdens mijn zoektocht naar een mogelijke oorzaak voor het overlijden van de ruitensproeiers kwam ik een doorgebrande zekering tegen, namelijk een 15a met label "Power steering, vaccuum pump".

Zekering vervangen en meteen maar even een proefritje gemaakt of er iets beter is gaan functioneren (het label suggereert dat het misschien wel tegen het zware sturen of zompige remmen iets kan gaat doen). Ik rijd de straat uit, word rechtsvoor getrakteerd op een vreemd metaalachtig schurend geluid wat na een minuutje weer verdwijnt en als ik stop opzoek naar een oorzaak hiervoor merk ik dat de zekering alweer doorgebrand is.

Thuis nog maar eens alle kabels die ik kon vinden nagelopen, maar geen bijzonderheden aangetroffen. Zekering was overigens wel eentje die al 100 jaar in de auto lag dus eigenwijs thuis even een nieuwe zekering gehaald. Nieuwe zekering hield het blijkbaar vol tot ik de slot op contact zette en is ook overleden.

Iemand een idee wat die zekering exact aanstuurt en waarom deze doorbrand?
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Zekering "Power steering, vaccuum pump" brand door

· 
Posted: 13.07.2020 - 11:01  ·  #2
Zit de vacuümpomp niet ergens links voor bij de bumper? Mogelijk is die bij de aanrijding beschadigd?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2020 - 13:08  ·  #3
Volgens mij is de komma in "Power steering, vacuum pump" belangrijk... het power steering systeem heeft volgens mij geen vacuum pomp, dus ik denk dat hier 2 gescheiden systemen worden aangeduidt die dezelfde zekering gebruiken.

Vacuum bij een benzine/lpg motor komt via een slang van het inlaatspruitstuk, bij de diesels komt dit van een vacuum pomp. Heeft een benzine (/lpg) auto wel een vacuumpomp (vraag aan de kenners, ik ben niet zo thuis in benzine).

De rembekrachtiger maakt gebruik van vacuum, dus slecht remmen kan (naast enkele andere oorzaken) via die weg wel met vacuum (met name een gebrek daar aan) te maken hebben.

Zwaar sturen (bandenspanning goed?) zou ik inderdaad in je stuurbekrachtiging zoeken. Staat de olie van de stuurbekrachtiging wel op peil? Als die te laag staat trekt de pomp (vooral bij stevige / maximale stuuruitslag) lucht (pomp zuigt maximaal vloeistof aan uit het vaatje, maar wordt door te laag peil niet snel genoeg aangevuld vanuit de kringloop en er is onvoldoende buffer in het vaatje) en gaat een piepend / jankend geluid maken, plus dat ook de multiriem dan zwaar belast wordt en ook voor piepende geluiden kan zorgen. Maar voor zover ik weet is dat hele systeem mechanisch / hydraulisch, dus welk electronisch onderdeel die zekering zou beschermen is mij niet helemaal duidelijk.
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2020 - 15:00  ·  #4
Ik ben zelf niet 100% op de hoogte van het vacuüm systeem, er loopt inderdaad een slang van het spruitstuk naar een kluwen aan slangen en verloopjes, maar ik heb geen idee of daar ergens een pomp bij hoort. Sowieso is dat systeem niet helemaal fris volgensmij gezien het rempedaal binnen een dagje stilstaan keihard word.

Wat de stuurbekrachtiging betreft; kruiskoppeling is nieuw, bandenspanning is op orde, tankje is nieuw, riem en spanner is nieuw en het systeem is gespoeld dus daar mag het lijkt me niet inzitten. Maar dat zijn allemaal mechanische delen, ook ik heb geen idee wel elektronische deel die zekering beschermt.

Volgensmij is de bekrachtiging wel elektronisch geregeld, misschien zit het daar ergens in?

Selected quotes for multi-quoting:   0