Eindelijk een momentje gevonden om een verslagje te schrijven van het zelf monteren van een trekhaak onder mijn V70. Om te beginnen de redenen waarom ik zo gek ben om zoiets te doen...
Na en tijdje oriënteren had ik mijn oog laten vallen op de wat duurdere Westfalia trekhaak. Een paar tientjes duurder, maar wel de meest onzichtbare trekhaak op de markt. Ik had inmiddels
een shortlist van 2 leveranciers: Rameder en K-shop. Rameder heeft als voordeel dat ze een Nederlandse webshop en serviceafdeling hebben. Maar toen ik ze benaderde voor een V70 trekhaak gooiden ze me iets te makkelijk de jaargangen en uitvoeringen met en zonder niveauregeling door elkaar. K-shop is een klein bedrijfje in de stad Limburg (Bij Frankfurt). In principe monteren ze zelf maar ze postorderen ook met telefonisch nazorg. En niet onbelangrijk: Ze zijn nog eens 80 euro goedkoper. Wel even moeten praten over de verzendkosten omdat ze niet standaard naar Nederland leveren, maar uiteindelijk kreeg ik voor 372,25 de trekhaak inclusief een V70 specifieke plug-en play kabelboom thuisgestuurd.
De montage begon gelijk met wat frustratie: Nadat ik keurig alle schroeven van de achterbumper had losgedraaid zat dat kreng nog steeds muurvast. Wist ik veel dat er onder de achterlichten nog een klemmetjesrand zit waar je de bumper uit moet trekken... En toen ik de bumper een keer los had bleek de stekker van de PDC muurvast te zitten. Een probleem wat ik heb ontweken door deze niet af te koppelen maar de bumper terzijde te schuiven op een tuinkrukje.
De montage van de trekhaak is vervolgend super eenvoudig. Volgens de handleiding schroef je de interne bumper er af. Daarna verschijnen de voor-gemonteerde montagepunten. Ik he de auto op de krik gezet en gezekerd en had vervolgens voldoende werkruimte om onder de auto de vier bevestigingsbouten vast te draaien. Alleen de bouten achter de uitlaatpijp kosten wat vloeken bij het aandraaien omdat de uitlaat in de weg zit en met een touw weggetrokken moet worden. Nadat je de montageplaten vast hebt zitten zet je de eigenlijke trekhaak er tussen. De oude stalen binnen-bumper kun je vervolgens weggooien. Op dezelfde plaats zit nu de trekhaakbeugel met twee keer zoveel staal.
En toen kwam het deel waar ik het allemaal voor deed: Het terug monteren van de bumper met een minimale uitsparing voor de trekhaak. Was een kwestie van drie keer uitproberen en telkens een stukje bij-zagen. Ik heb de zaag-rand vervolgens afgewerkt met carrosserie band en ben best trots op het resultaat. Als de trekhaak is afgekoppeld is deze totaal onzichtbaar totdat je echt op je knieën onder de auto kijkt. Montage van de trekhaakkop gaat eenvoudig en met de stevige 'kloink' van een kluisdeur. Goed spul, dat Westfalia.
De elektronica is een kwestie van met veel discipline alle veertien draadjes vastschroeven in de stekkerdoos en in de basis niet moeilijker dan het vastschroeven van een stekker of stopcontact. Alleen moest ik even over een emotioneel drempeltje voordat ik van de auto de kabelboom bedrading van de mistlamp door moest knippen om het trekhaak mistlamp relais aan te sluiten.
Totale tijd die ik aan de montage heb besteed is ongeveer 8 uur. In plaats van de 3 uur uit de handleiding. Maar dat is vooral terug te voeren op mijn onervarenheid en voorzichtigheid. Denk dat ik het nu in een uurtje of 4 zou kunnen, all in.
- Ik vind trekhaken lelijke dingen maar de afdekkap van de originele Volvo trekhaak nòg lelijker
Ik heb bij mijn oriëntatie op aftermarket trekhaken teveel afbeeldingen gezien van gruwelijk verminkte bumpers waar met een decoupeerzaag een gat uit geragd is door discount trekhaak leveranciers. Au...
Ik erger mij er aan dat een trekhaak van 300 euro inkoop en twee uur montage 800 euri moet kosten
Ik was gewoon nieuwsgierig of ik dit klusje zelf kon fiksen
Na en tijdje oriënteren had ik mijn oog laten vallen op de wat duurdere Westfalia trekhaak. Een paar tientjes duurder, maar wel de meest onzichtbare trekhaak op de markt. Ik had inmiddels
een shortlist van 2 leveranciers: Rameder en K-shop. Rameder heeft als voordeel dat ze een Nederlandse webshop en serviceafdeling hebben. Maar toen ik ze benaderde voor een V70 trekhaak gooiden ze me iets te makkelijk de jaargangen en uitvoeringen met en zonder niveauregeling door elkaar. K-shop is een klein bedrijfje in de stad Limburg (Bij Frankfurt). In principe monteren ze zelf maar ze postorderen ook met telefonisch nazorg. En niet onbelangrijk: Ze zijn nog eens 80 euro goedkoper. Wel even moeten praten over de verzendkosten omdat ze niet standaard naar Nederland leveren, maar uiteindelijk kreeg ik voor 372,25 de trekhaak inclusief een V70 specifieke plug-en play kabelboom thuisgestuurd.
De montage begon gelijk met wat frustratie: Nadat ik keurig alle schroeven van de achterbumper had losgedraaid zat dat kreng nog steeds muurvast. Wist ik veel dat er onder de achterlichten nog een klemmetjesrand zit waar je de bumper uit moet trekken... En toen ik de bumper een keer los had bleek de stekker van de PDC muurvast te zitten. Een probleem wat ik heb ontweken door deze niet af te koppelen maar de bumper terzijde te schuiven op een tuinkrukje.
De montage van de trekhaak is vervolgend super eenvoudig. Volgens de handleiding schroef je de interne bumper er af. Daarna verschijnen de voor-gemonteerde montagepunten. Ik he de auto op de krik gezet en gezekerd en had vervolgens voldoende werkruimte om onder de auto de vier bevestigingsbouten vast te draaien. Alleen de bouten achter de uitlaatpijp kosten wat vloeken bij het aandraaien omdat de uitlaat in de weg zit en met een touw weggetrokken moet worden. Nadat je de montageplaten vast hebt zitten zet je de eigenlijke trekhaak er tussen. De oude stalen binnen-bumper kun je vervolgens weggooien. Op dezelfde plaats zit nu de trekhaakbeugel met twee keer zoveel staal.
En toen kwam het deel waar ik het allemaal voor deed: Het terug monteren van de bumper met een minimale uitsparing voor de trekhaak. Was een kwestie van drie keer uitproberen en telkens een stukje bij-zagen. Ik heb de zaag-rand vervolgens afgewerkt met carrosserie band en ben best trots op het resultaat. Als de trekhaak is afgekoppeld is deze totaal onzichtbaar totdat je echt op je knieën onder de auto kijkt. Montage van de trekhaakkop gaat eenvoudig en met de stevige 'kloink' van een kluisdeur. Goed spul, dat Westfalia.
De elektronica is een kwestie van met veel discipline alle veertien draadjes vastschroeven in de stekkerdoos en in de basis niet moeilijker dan het vastschroeven van een stekker of stopcontact. Alleen moest ik even over een emotioneel drempeltje voordat ik van de auto de kabelboom bedrading van de mistlamp door moest knippen om het trekhaak mistlamp relais aan te sluiten.
Totale tijd die ik aan de montage heb besteed is ongeveer 8 uur. In plaats van de 3 uur uit de handleiding. Maar dat is vooral terug te voeren op mijn onervarenheid en voorzichtigheid. Denk dat ik het nu in een uurtje of 4 zou kunnen, all in.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).