Zelf afkoppelbare trekhaak monteren

Met een beetje handigheid goed te doen

beekschooten
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 61
Subject:

Zelf afkoppelbare trekhaak monteren

· 
Posted: 27.02.2014 - 21:45  ·  #1
Eindelijk een momentje gevonden om een verslagje te schrijven van het zelf monteren van een trekhaak onder mijn V70. Om te beginnen de redenen waarom ik zo gek ben om zoiets te doen...
  • Ik vind trekhaken lelijke dingen maar de afdekkap van de originele Volvo trekhaak nòg lelijker
    Ik heb bij mijn oriëntatie op aftermarket trekhaken teveel afbeeldingen gezien van gruwelijk verminkte bumpers waar met een decoupeerzaag een gat uit geragd is door discount trekhaak leveranciers. Au...
    Ik erger mij er aan dat een trekhaak van 300 euro inkoop en twee uur montage 800 euri moet kosten
    Ik was gewoon nieuwsgierig of ik dit klusje zelf kon fiksen

Na en tijdje oriënteren had ik mijn oog laten vallen op de wat duurdere Westfalia trekhaak. Een paar tientjes duurder, maar wel de meest onzichtbare trekhaak op de markt. Ik had inmiddels
een shortlist van 2 leveranciers: Rameder en K-shop. Rameder heeft als voordeel dat ze een Nederlandse webshop en serviceafdeling hebben. Maar toen ik ze benaderde voor een V70 trekhaak gooiden ze me iets te makkelijk de jaargangen en uitvoeringen met en zonder niveauregeling door elkaar. K-shop is een klein bedrijfje in de stad Limburg (Bij Frankfurt). In principe monteren ze zelf maar ze postorderen ook met telefonisch nazorg. En niet onbelangrijk: Ze zijn nog eens 80 euro goedkoper. Wel even moeten praten over de verzendkosten omdat ze niet standaard naar Nederland leveren, maar uiteindelijk kreeg ik voor 372,25 de trekhaak inclusief een V70 specifieke plug-en play kabelboom thuisgestuurd.

De montage begon gelijk met wat frustratie: Nadat ik keurig alle schroeven van de achterbumper had losgedraaid zat dat kreng nog steeds muurvast. Wist ik veel dat er onder de achterlichten nog een klemmetjesrand zit waar je de bumper uit moet trekken... En toen ik de bumper een keer los had bleek de stekker van de PDC muurvast te zitten. Een probleem wat ik heb ontweken door deze niet af te koppelen maar de bumper terzijde te schuiven op een tuinkrukje.

De montage van de trekhaak is vervolgend super eenvoudig. Volgens de handleiding schroef je de interne bumper er af. Daarna verschijnen de voor-gemonteerde montagepunten. Ik he de auto op de krik gezet en gezekerd en had vervolgens voldoende werkruimte om onder de auto de vier bevestigingsbouten vast te draaien. Alleen de bouten achter de uitlaatpijp kosten wat vloeken bij het aandraaien omdat de uitlaat in de weg zit en met een touw weggetrokken moet worden. Nadat je de montageplaten vast hebt zitten zet je de eigenlijke trekhaak er tussen. De oude stalen binnen-bumper kun je vervolgens weggooien. Op dezelfde plaats zit nu de trekhaakbeugel met twee keer zoveel staal.

En toen kwam het deel waar ik het allemaal voor deed: Het terug monteren van de bumper met een minimale uitsparing voor de trekhaak. Was een kwestie van drie keer uitproberen en telkens een stukje bij-zagen. Ik heb de zaag-rand vervolgens afgewerkt met carrosserie band en ben best trots op het resultaat. Als de trekhaak is afgekoppeld is deze totaal onzichtbaar totdat je echt op je knieën onder de auto kijkt. Montage van de trekhaakkop gaat eenvoudig en met de stevige 'kloink' van een kluisdeur. Goed spul, dat Westfalia.

De elektronica is een kwestie van met veel discipline alle veertien draadjes vastschroeven in de stekkerdoos en in de basis niet moeilijker dan het vastschroeven van een stekker of stopcontact. Alleen moest ik even over een emotioneel drempeltje voordat ik van de auto de kabelboom bedrading van de mistlamp door moest knippen om het trekhaak mistlamp relais aan te sluiten.

Totale tijd die ik aan de montage heb besteed is ongeveer 8 uur. In plaats van de 3 uur uit de handleiding. Maar dat is vooral terug te voeren op mijn onervarenheid en voorzichtigheid. Denk dat ik het nu in een uurtje of 4 zou kunnen, all in.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Pica

Subject:

Re: Zelf afkoppelbare trekhaak monteren

· 
Posted: 27.02.2014 - 22:27  ·  #2
Goed bezig!! Vind het nog steeds een fraaie optie, weg klapbare stekker, en afneembare trekhaak.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.02.2014 - 18:24  ·  #3
Mooi verslag Ralph.
En inderdaad, zo is een trekhaak zeker niet storend.
Veel plezier ermee.
aandegrens
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2016 - 20:50  ·  #4
Ik ben vooral in de kabelset geïnteresseerd.
Heb je niets aan je elektronica moeten aanpassen of was het inderdaad alleen de mistlampkabel knippen en de stekker monteren?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2016 - 20:59  ·  #5
wel even een opmerking . met de dubbele uitlaat zit de l
rechter demper in de weg , daar moet je dd uitlaat voor doorzagen .
Ik heb dat met een stuk eigen aangepast gereedschap omzeild .

Verder top mooi gedaan en ziet er goed uit , ik heb de afdekkap erop stoor me er niet aan , maar zonder is strakker .
cootjuh
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 25.01.2016 - 22:51  ·  #6
Had ik dat geweten.......
pascalamiteiten
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 25.01.2016 - 23:47  ·  #7
Ziet er bijzonder strak uit, maar ik ben ook wel blij met mijn origenele Volvo trekhaak MET kapje :lol: ...
Maar ik erger me er totaal niet aan, ben allang blij dat ie demontabel is....

Ik zeg goed bezig, en een goed duidelijk verhaal erbij :thumb:
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 20:29  ·  #8
Kwam tijdens het zoeken dit topic tegen. Ben ook van plan een trekhaak erop te zetten.
Heb een gebruikte set gevonden. Origineel volvo van een v70 my die ik ook heb.
Daar hoef je dan toch niet voor in de bumper te gaan zagen denk ik?
Iemand ervaring met het monteren van een gebruikte originele trekhaak?
Het zal verder zo in zn werk gaan als hierboven duidelijk beschreven denk ik. Prima uitleg verder!
Het is me alleen niet helemaal duidelijk waar de stekker aangekoppeld moet worden.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 20:57  ·  #9
bij de originele moet er zeker een stukje uit de bumper gezaagd worden , zit normaal gesproken een malletje en aanwijzingen bij een originele haak ,is wel op net te vinden in pdf .
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.02.2016 - 15:33  ·  #10
Heb in ieder geval alvast een handleiding gevonden op de volvo site. Zal nog f verder zoeken naar de mal. Zie bij volvo´s met trekhaak inderdaad een stukje uit de bumper. Volgens mij maakt het ook nog wel uit of het een afneembare is of niet. Binnenkort maar is proberen of het lukt. Op de handleiding ziet er het ingewikkelder uit dan het volgens mij is. Alleen f kijken hoe dat zit met de uitlaat en voor de stekker is een andere handleiding beschikbaar. En of natuurlijk alle boutjes, moertjes, beugeltjes en wat nog niet meer bij de gebruikte set zitten.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.02.2016 - 15:41  ·  #11
Een mal heb je bij Volvo niet nodig.
Die zit namelijk al aan de binnenkant van de bumper.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.02.2016 - 15:53  ·  #12
Kijk aan, daar is over nagedacht. Heel fijn.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.02.2016 - 16:04  ·  #13
Quote door Plein69

Een mal heb je bij Volvo niet nodig.
Die zit namelijk al aan de binnenkant van de bumper.

Mal is wel handig , ook is het handig om netjes af te plakken juist aan de buitenkant, met tape en door de tape heen te zagen en zo een nette strakke zaagsnede te verkrijgen , als het een gespoten bumper is , is dat wel zo mooi .

En kun je er met de decoupeerzaag makkelijk bij , dat lukt niet vanaf de binnenkant .

Maar je kunt het ook met de botte bijl van binnenuit eruit hakken , ieder zijn ding .

Malletje kun je ook zelf , met wat aangegeven is aan de binnenkant namaken

Bij een nn is het zeker aangegeven , bij de n weet ik niet meer te lang geleden .
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.02.2016 - 16:24  ·  #14
Als het goed is komt morgen het pakket binnen. Dan kan ik even zien of het compleet is aan de hand van de handleiding.
Mocht iemand die hier ervaring mee heeft een keer zin hebben om mij te helpen dat ding erop te zetten, graag :D
Ergens in de randstad als het even kan. Hoeft niet voor niks natuurlijk. De garage wilde er niet aan, die vertrouwt het niet met tweedehands spul. Wat ik me kan voorstellen. Als het tegen zit dan lopen zij weer met hun planning uit of rij ik zonder bumper rond.

Selected quotes for multi-quoting:   0