Zelf een grootlichtverklikker monteren

rosebud
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Zelf een grootlichtverklikker monteren

· 
Posted: 11.06.2015 - 09:32  ·  #1
Hallo,

Mijn grootlichtverklikker doet het niet. Al drie jaar niet. Twee achtereenvolgende apk-keuringen heb ik overleefd (volvo dealer: "niet verplicht voor een auto uit 2001'; kwik-fit: "vooruit, soms doet-ie het wel, soms niet, ik keur 'm goed"). Voor de zekerheid, om geen overbodige discussie met de keurmeester te gaan voeren, heb ik eerst de RDW gebeld. Daar kreeg ik een duidelijk antwoord: controlelampje groot licht is verplicht vanaf 1996 (kan zijn dat dat een recente wijziging is, maar dat is verder niet van belang). Hij had nog wel een interessante opmerking: het is niet verplicht dat het originele controlelampje brandt, als er maar een lampje brandt als het groot licht aan is. Dit jaar is de auto (alleen hierop) afgekeurd. De apk-keurmeester die de auto hierop afkeurde zal wel akkoord gaan met een alternatieve controlelamp.

Waarom ik in al drie jaar het lampje niet heb laten reparen? Destijds nagevraagd bij de dealer, er zou een barstje in de printplaat zitten. Reparatie plm. €300. Ik begrijp dat wel, maar vond het toch wat veel voor "een lampje". Nu is het sowieso niet prettig dat je zonder het door te hebben je tegenligger kunt verblinden, en met een apk-afkeuring is het nu wel duidelijk: ik moet er iets aan doen.

Nu heb ik bedacht dat het helemaal niet zo moeilijk is om een controlelampje aan te leggen. Ik heb dat ook ooit op mijn BMW R75/5 (dat is een motorfiets) gedaan - lampje parallel aan het grootlicht monteren. Dat lampje kan ik wel kwijt onder het airco bedieningspaneel. En na wat googelen kwam ik op het idee om de aansluiting via de zekering en massa te doen. Maar dat is theorie. Waarvoor ik jullie hulp vraag:

- wat is de handigste manier om een kabeltje vanuit het dashboard naar onder de motorkap te krijgen? Ik heb de radio wel eens verwijderd, tellerunit niet maar volgens filmpjes op youtube is dat niet zo moeilijk. Liefst doe ik het via de radio, want daar moet ik toch zijn om het lampje te monteren.
- is aansluiten op de zekering het handigst? En hoe doe je dat? Solderen? Hoe/waar?
- en een beetje off topic: in filmpjes zie je dat monteurs zo'n witte plastic strip gebruiken bij dashboard demontage. Zijn die ergens verkrijgbaar of moet je zelf wat in elkaar knutselen?

Alvast bedankt!

Groet,
André
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

Re: Zelf een grootlichtverklikker monteren

· 
Posted: 11.06.2015 - 09:52  ·  #2
Ik zou eerst eens contact opnemen met ETS in Oosterhout. Wellicht kunnen die tegen een gunstig tarief de originele oplossing behouden ;)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 11.06.2015 - 10:30  ·  #3
Quote door rosebud

- wat is de handigste manier om een kabeltje vanuit het dashboard naar onder de motorkap te krijgen? Ik heb de radio wel eens verwijderd, tellerunit niet maar volgens filmpjes op youtube is dat niet zo moeilijk. Liefst doe ik het via de radio, want daar moet ik toch zijn om het lampje te monteren.
- is aansluiten op de zekering het handigst? En hoe doe je dat? Solderen? Hoe/waar?
- en een beetje off topic: in filmpjes zie je dat monteurs zo'n witte plastic strip gebruiken bij dashboard demontage. Zijn die ergens verkrijgbaar of moet je zelf wat in elkaar knutselen?

Bij mij is vorig jaar een JLM klepsmeersysteem aan de passagierskant gemonteerd. Daar zit ook een verklikkerlampje bij. De kapel vanaf het vlottertje is langs het schutbord naar de bestuurderskant getrokken en daar naar beneden, onder de hoofdremcylinder met de kabel van de canbus naar binnen. Vervolgens over het ECM moederboard weer naar achter de middenconsole en daar zit het lampje nu.

Maarrr... ik zie meer kabels door het schutbord lopen, dus er moet volgens mij een makkelijkere manier zijn. Je zou ook nog kunnen overwegen om m ergens door de paravaan mee te laten lopen/en dan langs een luchtkanaal.

Voor de zekering: je zou er zelf gewoon een buiszekeringetje tussen kunnen zetten, volgens mij.

Witte plastic strip ken ik niet, maar GerardD en anderen gebruiken voor paneeldemontage plastic IKEA kinderbestek. Werkt prima.
GerardV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 11.06.2015 - 11:32  ·  #4
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij Volvotune geweest, in eerste instantie gerepareerd, later toch weer teruggekomen. Een gebruikte dasboard gemonteerd en de originele software overgezet. En voila, alles werkt weer zoals het hoort.
rosebud
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.06.2015 - 16:07  ·  #5
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Heb ook gedacht over een gebruikt dashboard, maar dan moet ik toch nog naar de dealer om de kilometerstand te laten corrigeren. Vind ik zelf, tenminste :-). Daarbij, ik ben de afgelopen dagen in allerlei fora regelmatig problemen met uitvallende tellers e.d. tegengekomen, ik wil niet van de regen in de drup komen).

Wat de zekering betreft: ik bedoelde dat ik daar de spanning vandaan wilde halen: spanning op de zekering, dan staat dus het groot licht aan. Toch?

Vond net deze pagina over kabeltje aansluiten op zekering:
http://www.weetjewel.com/tips_…zoemer.htm
Kaaskop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2015 - 17:19  ·  #6
Is het een idee om het printplaatje door iemand (met ervaring) opnieuw te laten solderen?
rosebud
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.06.2015 - 17:24  ·  #7
Mmm, daar had ik ook nog aan gedacht. Misschien durf ik dat zelf wel aan. Dan zal ik toch het dashboard maar eens openmaken.
GerardV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 12.06.2015 - 15:28  ·  #8
Quote door rosebud

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Heb ook gedacht over een gebruikt dashboard, maar dan moet ik toch nog naar de dealer om de kilometerstand te laten corrigeren. Vind ik zelf, tenminste :-). Daarbij, ik ben de afgelopen dagen in allerlei fora regelmatig problemen met uitvallende tellers e.d. tegengekomen, ik wil niet van de regen in de drup komen).

Wat de zekering betreft: ik bedoelde dat ik daar de spanning vandaan wilde halen: spanning op de zekering, dan staat dus het groot licht aan. Toch?

Vond net deze pagina over kabeltje aansluiten op zekering:
http://www.weetjewel.com/tips_…zoemer.htm

De km stand en overige zaken worden gewoon meegenomen met het overzetten van de software. Gewoon even informatie inwinnen bij Volvo Tune.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.06.2015 - 21:53  ·  #9
zelf de print repareren wordt erg lastig. er zit ergens een slechte soldering, en ga die maar eens vinden. er zit best veel op de teller print.
de simpele oplossing van een verklikker lampje lijkt me een prima oplossing. draad aftakken op de grootlicht draad, naar binnen voeren en een klein lampje of LEDje op aansluiten. evt een draadzekering bij de koplamp en daar iets van 0.5A in steken. maar zonder zekering kan ook, alleen dan valt ook het grootlicht uit als deze daad ergens doorschuurt. (want dan gaat de hoofdzekering er uit voor beide grootlicht lampen)
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 12.06.2015 - 23:38  ·  #10
Hallo Rosebud

Het is een hele uitdaging om het groot licht indicatie lampje te repareren in de teller unit maar het is te doen.
Maak eerst een layout van het lampje naar de processor die het lampje aan stuurt.
Dit is dan de weg die je bemeten moet met telkens te schakelen tussen groot en dim licht.
Als dan tussen de laatste meetpunten het signaal weg , dan is er een onderbreking tussen de twee laatste meetpunten.
Dan pas kijken bij de of er een onderbreking is in het spoor of door metalisering .
Hiervoor moet je wel enige kennis van elektronica hebben.
Meten is weten

Groeten BUM
rosebud
Forumlid.
Subject:

Controlelampje gemonteerd

· 
Posted: 16.06.2015 - 21:18  ·  #11
Het is gelukt! Eerst electronica gehaald, €1,95 voor (blauwe) led, ledhouder, weerstand plus kabel. Later nog voor € 3,15 een spatwaterdichte zekeringhouder plus zekering gekocht. Die zekering wordt nooit nat, want hij ligt ook nog eens veilig in het zekeringhuis onder de motorkap.

Het grootste probleem was het vinden van een doorgang tussen dashboard en motorruimte. De tip van GRUNNS60, of eigenlijk Franky B in dit topic bood de oplossing: via de zekeringkast links van de bestuurder via een - ik mag wel zeggen goed verborgen - doorgang naar buiten bij de scharnieren van het rechtervoorportier. Daarna eenvoudig naar de motorruimte doorvoeren. Zie video vanaf 2:32.

Het resultaat: (weer) een controlelampje dat gaat branden bij groot licht. Ik had nog een stukje aluminium hoekprofiel, eigenlijk had ik iets zwarts willen hebben, maar goed, dit werkt ook.

Op de eerste foto zie je de rood/zwarte kabel vanuit de zekeringkast de carosserie in gaan. Achter het scharnier komt-ie er weer uit (daarvoor moet je wel eerst een rubber stop verwijderen, gaatje erin, snoer erdoor, en weer afsluiten. Zoals op de video goed te zien is. Op de tweede de verklikker in werking.

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 16.06.2015 - 23:27  ·  #12
:thumb:

Selected quotes for multi-quoting:   0