Omdat mijn V70 Classic 2.5D alweer op 430.000 kilometer stond was het alweer 15.000 kilometer geleden dat er een oliewissel en vervanging van oliefilter bij Quickfit had plaatsgevonden. Tijd dus voor een grote beurt.
Informatie bij een vakgarage leverde een bedrag van minimaal €300 op waarbij een eventuele vervanging van interieur- en brandstoffilter niet was meegerekend. Eigenlijk kwam het dus neer op vervanging van olie, olie- en luchtfilter en verder het nalopen van een controlelijst. Deze lijst heb ik opgezocht en leek mij goed zelf uit te voeren. Omdat ik niet geheel onhandig ben en in bezit ben van goed gereedschap besloot ik deze beurt zelf maar uit te voeren, ook omdat ik totaal geen enkel mankement kon bedenken. De auto is in topconditie rijdt probleemloos.
Eerst maar de boodschappen bij de plaatselijke leverancier gehaald:
- Luchtfilter €19,90
- Interieurfilter €23,94
- Brandstoffilter €26,42
- Oliefilter €11,14
- 7 liter olie DXS 5-W30 €58,50
Totaal dus bijna €140. Volgens de leverancier was het beter om 5W30 te gebruiken in plaats van de eerder gebruikte 10W40 vanwege de hoge kilometerstand. Omdat de kleppen bij hogere toeren tikten heb ik ook een set Toralin Tikkende Kleppen Stil Set (€29,00) via internet aangeschaft. Deze set bevat een motorreiniger, kleppen stop en kleppen stil.
Hieronder een verslag van de werkzaamheden waaruit blijkt dat de V70 niet alleen een heerlijke auto is om mee te rijden maar ook erg fijn om aan te sleutelen. Voldoende ruimte en overzichtelijk. En met gewoon gereedschap aan te werken.
1) Toralin Tikkende Kleppen Stil
Eerst bij een warme motor motorreiniger toegevoegd en 15 minuten laten draaien. Vervolgens de afdekplaat onder de carter verwijderd. Zit met 5 schroeven (dop 10) vast. Losdraaien en dan naar voren eruit halen. Carterplug los en opvangbak eronder.
2) interieurfilter
Linksvoor in de afdekplaat bij de ruitenwissers zitten 2 schroeven die, als ze zijn verwijderd, ruimte geven om de plastic kap op te tillen en de filter te verwisselen (2 minuten werk)
3) Luchtfilter
Rechtsvoor zit de kap van de filter met 6 klemmen vast. Klemmen loshalen en de bovenkant optillen, filter eruit halen. Vervolgens met de stofzuiger even de rommel en stof uit het filter opgezogen en de nieuwe filter erin. Kap erop en klemmen vast. (10 minuten werk, inclusief stofzuigen)
4) Oliefilter
Ondertussen was alle olie, reiniger en drap wel uit de carter gelopen. Oliefilter, achter het blok, eraf gedraaid en nieuwe er op gezet. Wel even de rubberen ring met olie ingevet. Plug er weer in. Vervolgens eerst 2 liter olie toegevoegd daarna Toralin Tikkende Kleppen Stop. Daarna bijgevuld met 4 liter olie. Dan de motor weer even 10 minuten stationair laten draaien en als laatste Toralin Tikkende Kleppen Stil toegevoegd. Weer even laten draaien. Klaar (15 minuten werk).
5) Brandstoffilter
Eerst de bout uit het omhulsel losgedraaid zodat de filter kon draaien. Door de gekoppelde slangen kon de filter niet voldoende omhoog uit het huis. Dus even aan- en afvoerslang losgehaald waardoor het filter eruit kon. Opletten omdat er behoorlijk veel diesel in de filter zit. Onderaan de filter zit een aftapplug zodat je de diesel kan opvangen. Probleem bij mij was dat de filter ongelooflijk vastgedraaid zat en met geen mogelijkheid was los te krijgen. Door de kracht brak echter één van de twee tuitjes van de pre-heater af. Deze maar gedemonteerd (plaatje met twee boutjes (dop 7) en meegenomen naar de Volvo dealer. Deze werd besteld en was de volgende ochtend beschikbaar (wel €31), Ook waren ze daar bereid om voor mij de filter los te halen. Volgende keer haal ik dus ook de pre-heater ook even los. Filter in huis vastgezet en de slangen weer bevestigd. Omdat de pre-heater er toch af was kon ik met een trechter van bovenaf de filter met diesel vullen. Vervolgens de pre-heater weer vastgezet. Ik schat in dat als de pre-heater
niet was stukgegaan deze klus ongeveer 20 minuten duurt.
Los van de kapotte pre-heater was het geen moeilijke klus die normaal gesproken binnen 2 uur te klaren moet zijn.
Resultaat:
- motor loopt duidelijk mooier dan voorheen (soepeler en rustiger)
- kleppen tikken niet meer
- nog nauwelijks rook bij intrappen gaspedaal (!)
- automaat schakelt soepeler, vooral van 1 naar 2, hoewel het voor mij het verband niet duidelijk is, maar wel merkbaar.
Kortom voor herhaling vastbaar.....
Informatie bij een vakgarage leverde een bedrag van minimaal €300 op waarbij een eventuele vervanging van interieur- en brandstoffilter niet was meegerekend. Eigenlijk kwam het dus neer op vervanging van olie, olie- en luchtfilter en verder het nalopen van een controlelijst. Deze lijst heb ik opgezocht en leek mij goed zelf uit te voeren. Omdat ik niet geheel onhandig ben en in bezit ben van goed gereedschap besloot ik deze beurt zelf maar uit te voeren, ook omdat ik totaal geen enkel mankement kon bedenken. De auto is in topconditie rijdt probleemloos.
Eerst maar de boodschappen bij de plaatselijke leverancier gehaald:
- Luchtfilter €19,90
- Interieurfilter €23,94
- Brandstoffilter €26,42
- Oliefilter €11,14
- 7 liter olie DXS 5-W30 €58,50
Totaal dus bijna €140. Volgens de leverancier was het beter om 5W30 te gebruiken in plaats van de eerder gebruikte 10W40 vanwege de hoge kilometerstand. Omdat de kleppen bij hogere toeren tikten heb ik ook een set Toralin Tikkende Kleppen Stil Set (€29,00) via internet aangeschaft. Deze set bevat een motorreiniger, kleppen stop en kleppen stil.
Hieronder een verslag van de werkzaamheden waaruit blijkt dat de V70 niet alleen een heerlijke auto is om mee te rijden maar ook erg fijn om aan te sleutelen. Voldoende ruimte en overzichtelijk. En met gewoon gereedschap aan te werken.
1) Toralin Tikkende Kleppen Stil
Eerst bij een warme motor motorreiniger toegevoegd en 15 minuten laten draaien. Vervolgens de afdekplaat onder de carter verwijderd. Zit met 5 schroeven (dop 10) vast. Losdraaien en dan naar voren eruit halen. Carterplug los en opvangbak eronder.
2) interieurfilter
Linksvoor in de afdekplaat bij de ruitenwissers zitten 2 schroeven die, als ze zijn verwijderd, ruimte geven om de plastic kap op te tillen en de filter te verwisselen (2 minuten werk)
3) Luchtfilter
Rechtsvoor zit de kap van de filter met 6 klemmen vast. Klemmen loshalen en de bovenkant optillen, filter eruit halen. Vervolgens met de stofzuiger even de rommel en stof uit het filter opgezogen en de nieuwe filter erin. Kap erop en klemmen vast. (10 minuten werk, inclusief stofzuigen)
4) Oliefilter
Ondertussen was alle olie, reiniger en drap wel uit de carter gelopen. Oliefilter, achter het blok, eraf gedraaid en nieuwe er op gezet. Wel even de rubberen ring met olie ingevet. Plug er weer in. Vervolgens eerst 2 liter olie toegevoegd daarna Toralin Tikkende Kleppen Stop. Daarna bijgevuld met 4 liter olie. Dan de motor weer even 10 minuten stationair laten draaien en als laatste Toralin Tikkende Kleppen Stil toegevoegd. Weer even laten draaien. Klaar (15 minuten werk).
5) Brandstoffilter
Eerst de bout uit het omhulsel losgedraaid zodat de filter kon draaien. Door de gekoppelde slangen kon de filter niet voldoende omhoog uit het huis. Dus even aan- en afvoerslang losgehaald waardoor het filter eruit kon. Opletten omdat er behoorlijk veel diesel in de filter zit. Onderaan de filter zit een aftapplug zodat je de diesel kan opvangen. Probleem bij mij was dat de filter ongelooflijk vastgedraaid zat en met geen mogelijkheid was los te krijgen. Door de kracht brak echter één van de twee tuitjes van de pre-heater af. Deze maar gedemonteerd (plaatje met twee boutjes (dop 7) en meegenomen naar de Volvo dealer. Deze werd besteld en was de volgende ochtend beschikbaar (wel €31), Ook waren ze daar bereid om voor mij de filter los te halen. Volgende keer haal ik dus ook de pre-heater ook even los. Filter in huis vastgezet en de slangen weer bevestigd. Omdat de pre-heater er toch af was kon ik met een trechter van bovenaf de filter met diesel vullen. Vervolgens de pre-heater weer vastgezet. Ik schat in dat als de pre-heater
niet was stukgegaan deze klus ongeveer 20 minuten duurt.
Los van de kapotte pre-heater was het geen moeilijke klus die normaal gesproken binnen 2 uur te klaren moet zijn.
Resultaat:
- motor loopt duidelijk mooier dan voorheen (soepeler en rustiger)
- kleppen tikken niet meer
- nog nauwelijks rook bij intrappen gaspedaal (!)
- automaat schakelt soepeler, vooral van 1 naar 2, hoewel het voor mij het verband niet duidelijk is, maar wel merkbaar.
Kortom voor herhaling vastbaar.....