Zeurende stuurbekrachtiging, net een jaar alles nieuw...

Marc70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Zeurende stuurbekrachtiging, net een jaar alles nieuw...

· 
Posted: 02.05.2022 - 18:33  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken last van zeurende stuurbekrachtiging in de V70 uit 2004 (2.5T). Hij stuurt ook wat zwaarder met voelbaar meer trillingen in het stuur. Als je stuurt met verhoogd stationair, bijvoorbeeld met inparkeren of iets, jankt het gezeur ook mee op het toerental. Bij een koude start zijn de symptomen licht tot niet aanwezig, als de auto warm wordt, hoor je het heel erg.

Poika heeft al een hele waslijst vervangen in het verleden:
- Nieuw reservoir en flush, 2020;
- Nieuw stuurhuis, 2021;
- Nieuwe stuurpomp, 2021;
- Weer een nieuwe stuurpomp vanwege bijgeluiden, 2022;
- Stuurolie is goed op peil en mooi groen van kleur.

Ik heb geen visuele lekkages in het systeem, het enige wat ik waarneem zijn belletjes in het reservoir.. En verder staat er wat druk op het reservoir, zelfs als het auto al een halfuurtje uit staat.

Ik dacht zelf aan een vloeistof gerelateerd probleem, gezien het er niet is bij een koude start. Verder dacht ik nog dat het filter in het reservoir misschien vervuild kan zijn geraakt door de gereviseerde stuurpomp die er eventjes in heeft gezeten.

Iemand een idee wat ik nog kan checken/ vervangen? Poika is geloof ik even met vakantie, dus die stoor ik vooral niet.

Groetjes, Marc
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Zeurende stuurbekrachtiging, net een jaar alles nieuw...

· 
Posted: 02.05.2022 - 19:01  ·  #2
Misschien de spanrol van de multiriem, airco pomp of dynamo die zwaar loopt, waardoor de multiriem licht slipt en de pomp zijn capaciteit niet haalt?
Marc70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.05.2022 - 19:46  ·  #3
Quote door Klaasw

Misschien de spanrol van de multiriem, airco pomp of dynamo die zwaar loopt, waardoor de multiriem licht slipt en de pomp zijn capaciteit niet haalt?

Ha Klaas, als de airco uitgeschakeld staat, verandert dat helaas niks. Ik zou eens een nieuwe riem kunnen proberen of iets inderdaad.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 02.05.2022 - 20:02  ·  #4
Wordt de stuurbekrachtiging door een pomp bekrachtigd?
Mss pomp stuk/minder druk opbrengst
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

· 
Posted: 02.05.2022 - 20:08  ·  #5
Marc, welke kleur heeft de stuurvloeistof?
Bij de mijne zat er rode ATF(?) in terwijl die van de handleiding groen is. Maar of dat ineens voor piepen en zwaar sturen zorgt?...

Als de meeste olie toch uit 2020 is zou je ze kunnen vervangen, misschien is het dan opgelost. Dat is heel makkelijk als je de voorwielen van de grond krijgt.

Mijn stuurpomp jankt trouwens ook wat en het sturen is duidelijk zwaarder dan een moderne kleine auto.
Maar als het bij jou plots is gekomen is dat natuurlijk geen geruststelling.

Maarten
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 02.05.2022 - 22:05  ·  #6
Belletjes is lucht, toch?

Was het ook niet zo dat een afgebroken pijpje in het reservoir voor problemen kan zorgen?
Marc70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 05:58  ·  #7
Quote door M95

Belletjes is lucht, toch?

Was het ook niet zo dat een afgebroken pijpje in het reservoir voor problemen kan zorgen?

Jaa die heb ik ook even nagekeken, pijpje zit gewoon vast helaas. Wel nieuw reservoir besteld just to be sure.
Marc70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 06:05  ·  #8
OPGELOST

In ieder geval, tot Poika in juni zijn kritische blik erop kan werpen.
Het viel mij op, dat bij een koude start het peil perfect op “cold” staat. Echter, op weg naar huis een mooie binnendoorweg gepakt met een hoop rotondes en ander stuurwerk. Vervolgens thuis nog een keer gepeild, stond het peil pas halverwege. Dus ik dacht hee, laat ik eens proberen wat er bij te gooien…meteen even ontlucht.
En ja hoor, het gezeur en alle bijgeluiden zijn weg 😕 beetje vreemd dat er iets meer in moet dan de peilstok aangeeft.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 07:37  ·  #9
mijn sbk zeurt ook af en toe, dan laat hij een soort toontje horen. Ik ga dat level ook eens goed controleren. Hoe ontlucht je het systeem?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 10:52  ·  #10
Het systeem ontlucht zichzelf, door heen en weer te sturen pompt de pomp de vloeistof rond, en eventuele luchtbellen komen uit in het reservoir. Maar na een paar keer heen en weer sturen van het ene uiteinde naar het andere uiteinde met draaiende motor zou de boel wel ontlucht moeten zijn, de druk is behoorlijk hoog.

Als ik me niet vergis heeft het peilstokje een aanduiding voor minimum cold en minimum hot, je hebt nu dus aangevuld tot minimum 'hot'?

Verse vloeistof van de juiste kleur is ook belangrijk, dit moet echt wel elke zoveel jaar vervangen worden als je problemen wilt voorkomen (ik hou 2-3 aan, zelfde als remvloeistof en koelvloeistof) .
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 13:50  ·  #11
Bij mij lekt dat reservoir trouwens altijd. De dop sluit net niet genoeg af. Ik heb nieuw reservoir.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 19:48  ·  #12
Quote door Marc70

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken last van zeurende stuurbekrachtiging in de V70 uit 2004 (2.5T). Hij stuurt ook wat zwaarder met voelbaar meer trillingen in het stuur. Als je stuurt met verhoogd stationair, bijvoorbeeld met inparkeren of iets, jankt het gezeur ook mee op het toerental. Bij een koude start zijn de symptomen licht tot niet aanwezig, als de auto warm wordt, hoor je het heel erg.

Poika heeft al een hele waslijst vervangen in het verleden:
- Nieuw reservoir en flush, 2020;
- Nieuw stuurhuis, 2021;
- Nieuwe stuurpomp, 2021;
- Weer een nieuwe stuurpomp vanwege bijgeluiden, 2022;
- Stuurolie is goed op peil en mooi groen van kleur.

Ik heb geen visuele lekkages in het systeem, het enige wat ik waarneem zijn belletjes in het reservoir.. En verder staat er wat druk op het reservoir, zelfs als het auto al een halfuurtje uit staat.

Ik dacht zelf aan een vloeistof gerelateerd probleem, gezien het er niet is bij een koude start. Verder dacht ik nog dat het filter in het reservoir misschien vervuild kan zijn geraakt door de gereviseerde stuurpomp die er eventjes in heeft gezeten.

Iemand een idee wat ik nog kan checken/ vervangen? Poika is geloof ik even met vakantie, dus die stoor ik vooral niet.

Groetjes, Marc

Het enige dat ik mij kan bedenken is een poreuze aanvoerleiding naar de pomp. Door het aanzuigen kan de slang luchtbellen meepompen die uiteindelijk in je reservoir gaan zitten.

Als je regelmatig een volledige stuuruitslag maakt werk je de luchtbellen er wel uit. Je zou eens kunnen kijken of de dop wat los draaien tijdens het rijden verschil maakt.

Net genoeg los dat de druk weg kan, te weinig om te lekken 😁
Marc70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 22:00  ·  #13
Quote door RogerPaolo

mijn sbk zeurt ook af en toe, dan laat hij een soort toontje horen. Ik ga dat level ook eens goed controleren. Hoe ontlucht je het systeem?

Er staan op YouTube vast wat mooie filmpjes over! Volgens de handleiding is het in ieder geval volledig insturen, 2 seconden in uiterste stand houden..dan rustig helemaal terugsturen naar de andere kant, die weer 2 seconden vasthouden..en dat 10x herhalen.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 04.05.2022 - 22:02  ·  #14
Quote door Marc70

Quote door RogerPaolo

Er staan op YouTube vast wat mooie filmpjes over! Volgens de handleiding is het in ieder geval volledig insturen, 2 seconden in uiterste stand houden..dan rustig helemaal terugsturen naar de andere kant, die weer 2 seconden vasthouden..en dat 10x herhalen.

Aanvullende tip:
Voer dit uit op (nat) gras of zachte grond. Je banden zullen je dankbaar zijn.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2022 - 10:36  ·  #15
Ik heb dit ooit eens gedaan door de voorwielen op 2 stukken plastic te rijden (2 onder elk voorwiel) met een beetje olie tussen de 2 lagen plastic. Glibbert lekker, stuk relaxter voor je banden en stuurinrichting, dan heb je bijna geen weerstand maar de pomp draait er niet minder om (met draaiende motor). Geen vuilniszak ofzo, die draai je kapot, maar een wat stevig stuk plastic van een verpakking, taartdoos, 2 zijkanten uit een 5 liter oliekannetje o.i.d. Of de auto even op assteunen zetten maar dat is alweer wat meer gedoe.

Selected quotes for multi-quoting:   0