Zij spiegel doolhof

Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

Zij spiegel doolhof

· 
Posted: 14.11.2024 - 15:10  ·  #1
Kan iemand mij hier wijsmaken welke zij spiegel ik moet hebben? (op basis van VIN bijv.)
Ik vermoed namelijk dat ik al sinds ik de auto heb, de verkeerde linker buitenspiegel heb..
Nu heb ik laatst heel handig het spiegelglas er van gebroken, dus tijd voor vervanging.

Context: Al sinds ik de auto heb is de geheugen stand van de linker spiegel op z'n zachts gezegd vreemd, hij blijft nooit in de juiste stand staan, als hij naar een geheugen stand wil 'klikt' hij, alsof de motor over z'n eind punt blijft draaien.

Ik heb dus zojuist even de deurkaart er af gehaald om te kijken hoeveel draden de spiegel had.
Tot mijn verbazing was de spiegel kant 7 - draads, maar de 'auto' kant 13 - draads.

Zit daar mogelijk het euvel? Of zijn die 13 draden in de stekker ook simpelweg een voorbereiding op functies?

Voor zover ik weet heb ik alles behalve elektrisch inklapbare spiegels (aangezien ik daar geen knop voor heb op m'n console).

Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Zij spiegel doolhof

· 
Posted: 14.11.2024 - 22:34  ·  #2
Die 13 draden is inderdaad voorbereiding. Bijna alle Volvo's hebben deze stekker voorbereid. Wat er achter hangt is afgestemd op de functies in jouw auto.
- elektrische stoelbediening (dan spiegels met geheugen, anders van binnen, meer draden)
- electrisch inklapbaar (dan extra draden voor dat motortje)
- verlichting onderzijde spiegel (dan extra draden voor de 'puddle light')
- knipperlicht in de spiegel (dan extra draden voor de lamp, let op dit geldt alleen voor MY07 en jonger, kan niet op oudere modellen)

Afgaande op de foto denk ik dat je de meest kale spiegels hebt, dus enkel handmatig inklapbaar, spiegelverwarming, handbediende bestuurdersstoel, geen verlichting onderzijde. Klopt dat?
Wat je schrijft over het 'tikken' en verdraaien van het glas kan er op duiden dat de spiegel inderdaad eens vervangen is. Je zou dan dus een electrisch bediende bestuurdersstoel hebben, maar een spiegel voor een handbediende stoel.
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 08:40  ·  #3
Klopt inderdaad, ik heb een electrisch verstelbare stoel.
Nu nog opzoek naar de juiste hoeveelheid pins bij de specifieke spiegel.
Ben zelf ook maar even een excel bestand gaan maken met artikel nummers en functies.
Als ik kan uitzoeken wat alle 6 versies aan hoeveelheid draden heeft, dan post ik het hier uiteraard even zodat dat voor iedereen het leven een stuk makkelijker maakt!

En mochten mensen dus weten hoeveel draden bij welke opties horen, dan hoor ik het maar al te graag, des te meer detail des te beter! Ik documenteer wel.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 11:23  ·  #4
Misschien heb je hier iets aan?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 12:54  ·  #5
Ah kijk, komt dit uit de Haynes?
Had al wel een overall wiring diagram van de volvo in PDF gevonden, maar dat was (voor mij) zo onoverzichtelijk, dit ziet er wat beter uit!
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 13:01  ·  #6
Yep, Haynes is mijn bijbel.
Dit komt uit de (Engelstalige) uitgave;

Volvo V70 & S80
V70: 2000 to May 2007 (V to 07 reg) Petrol & Diesel
S80: 1998 to Feb 2006 (S to 55 reg) Petrol & Diesel
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 14:44  ·  #7
Ja totaal niet aan gedacht, ik ben er even in gedoken (heb er een liggen).
Volgens mij ben ik er ondertussen uit na de Haynes na te lopen en nog een keer de deurkaart er af te trekken, onderstaand het overzicht van serie nummers, kleur coderingen van draden en hoe ze in de stekker steken.

Bij vragen hoor ik het graag, ik weet iig nu aardig wat voor draden ik in een stekker wil zoeken.

1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 15:12  ·  #8
Pin 4 en 5 zijn voor bliss-spiegelcamera.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0