Naja an sich hoeft dat natuurlijk niet zo moeilijk te zijn;
Zo'n soort meter aan een wiel en klaar. Dan heb je wel je kilometers, maar geen idee waar of wanneer die gereden zijn. Het doorgeven van de km stand is dan wel weer een dingetje, handmatig doorgeven lijkt me geen optie, maar een kastje met simkaart zoals bij slimme meters lijkt me dan ook weer geen goeie ontwikkeling. Misschien elk jaar door de APK laten uitlezen en het dan over de komende 12 maanden verspreid betalen? maar zitten ook weer haken en ogen aan.
En los daarvan; aan de ene kant klinkt dit heel eerlijk; gewoon betalen voor wat je gebruikt. Maar aan de andere kant: het zou alleen eerlijk zijn als iedereen een gelijke situatie had.
Om het op mijzelf te betrekken: Ik woon in een flatje aan een plantsoen zonder parkeerplaats en in een dorp met zeer matig OV.
Elektrisch is geen optie. Ik kan bij huis, bij veel familie, vrienden en incidentele klanten niet laden. En financieel is er ook niks binnen bereik. (ja als ik heel erg mijn best zou doen dan zou er met een jaar sparen en het hele jaar geen dagjes uit enzo net een gebruikte Zoe voor 7K afkunnen, maar die dingen zijn en te klein voor mij en hebben amper 200km bereik, wat ook niet genoeg is. En nieuw is geen optie omdat ik geen lening kan krijgen en graag ergens in dit leven nog eens een koopwoning zou willen betrekken.)
En dan is er nog het deel: het gaat de overheid helemaal niks aan waar en wanneer ik rijd. Maar hoe gaan we dan om met rijden op eigen grond? Ik rijd regelmatig op weilanden, zand en bospaden, erven en dergelijke. Het lijkt me toch niet fair als ik daar voor moet gaan betalen.
En gaat het dan niet om de kilometers, maar de uitstoot; waarom word benzine dan niet fors goedkoper en diesel fors duurder? Ik wil met alle liefde weer benzine gaan rijden als diesel echt zo waanzinnig slecht is, maar dan moet dat wel betaalbaar zijn. En als de uitstoot een dingetje is; kunnen we de sociale werkplaats van de gemeente dan weer gewoon een (fiets)bakwagen en hark geven in plaats van 3 keer per week met een trekker en peloton 2takt bladblazers door het plantsoen te banjeren?
En los van noodzakelijke kilometers wil een mens toch ook een beetje leven? Ik mag graag naar de dierentuin gaan, dat is met mijn auto retour 2 uurtjes reistijd en zo'n 16 euro brandstof. Zou ik met het OV gaan dan heb ik 5 uur reistijd (in het meest gunstige geval) en ben 60 euro kwijt. En dat is maar 1 voorbeeld, ik kan er nog wel veel meer geven.
Het is allemaal leuk wat ze roepen en willen, maar zolang er geen fatsoenlijk alternatief is/geboden worden dan blijf je toch met problemen zitten.