Quote door Noob
De gemiddelde typische leeftijd van een auto is een berekende waarde geen aangenomen waarde.
(Denk je nu echt dat TNO een dergelijke parameter baseert op een of andere aanname?)
Hoe dan ook voor die “paar” wagens met enorme kmstanden staan er hele vloten autootjes met leanburn motoren die na een ton op de klok al naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken.
Haha laten we zeggen één auto met 600K en 5 met 150K op de klok ofwel 1350/6=?
(Als ik de kwaliteit van die 1100cc 150pk sterke 1/15 lopende blokjes zie dan vind ik 150K nog knap, maar dat terzijde.)
Btw de Tesla koste geen 100000€ dankzij de subsidies en het onderhoud beperkt zich tot slijtage onderdelen, dus ik zie het leeglopen niet?
Als ik thuiskom met het ding dan wordt ie gestekkerd op mijn eigen zonnepanelen en bijna gratis opgeladen. (Wel moet ik de aanschaf en afschrijfkosten van de panelen uiteraard deels rekenen, maar zolang ik kan salderen boeit me dat bitter weinig)
Om mijn reactie iets te nuanceren, (of in elk geval een eerlijke poging tot)
Dat rapport bevat zoals anderen al opmerkten een aantal aannames en dingen die niet realistisch verwacht kunnen worden.
Biomassa centrales zijn vooral op papier schoon omdat men ze niet mee hoeft te rekenen voor bijvoorbeeld klimaat doelen. En in de praktijk komt er veelal weinig terecht van het compenseren met nieuwe bossen omdat we harder kappen en stoken dan die paar bomen kunnen groeien en co2 opnemen. Tijdens de verbranding komt ongeveer aan c02 vrij wat die boom in zijn leven heeft opgenomen. Mijn boerenverstand (of onverstand zo u wil) zegt dan dat je dan helemaal niks voor de aarde hebt gedaan, tenzij je voor elke opgebrande boom minstens 2 nieuwe plant. Maar dan nog.
Ik weet de statistieken en dergelijke niet, maar voor mijn gevoel hebben we ook nog maar een jaar of 14 a 15 echte elektrische auto's, daar kan je nog niet echt conclusies uit gaan trekken wat gemiddeldes betreft. En een levensduur van 15 jaar hoor je mij niet over klagen, maar als we uit gaan van een levensduur van 230k km dan gaat die vlieger al niet meer op, dan komt voor veel mensen 4 a 5 jaar eerder in de buurt. En dat is dan einde auto, want de accu's zijn zo schrikbarend duur dan bijna niemand dat gaat doen.
En als we het over het milieu, duurzaam en nalatenschap hebben; het zeldzame Kobalt word onder levensgevaarlijke omstandigheden door kinderen gedelfd. Dat maakt het argument "voor de wereld en nageslacht" tamelijk hypocriet. En ja dat geld zeker niet alleen voor elektrische auto's, dat probleem hebben we in de ICT ook al jaren.
Ik ben de bron even kwijt, maar er is ook ooit onderzocht dat een Hummer in zijn levensduur minder belastend voor het milieu is dan een Prius. Gezien alle belangen die er mee gemoeid zijn is het lastig om een compleet onafhankelijke bron te vinden, het leunt toch altijd op twijfelachtige manier een bepaalde kant op.
Waar we nu inzetten op elektrisch, er was ook een tijd dat diesel op papier het antwoord was op de problemen en iedereen voordeel kreeg op een "schone" diesel met roetfilter en dergelijke. Dat zo'n roetfilter om de paar honderd km gaat regeneren en daarbij zo'n 1000x meer uitstoot werd maar even niet benoemd.
En ik geef eerlijk toe dat ik totaal niet gehinderd ben door enige kennis en graag vanuit mijn beperkte boerenverstand een mening geef.
Wat ik in een eerder bericht ook al aangaf; voor mij is het grootste probleem het gebrek aan alternatief. Het hele probleem met klimaat verandering is niet zozeer dat mensen iets moeten gaan doen, of zelfs anders moeten doen, maar het gegeven dat ze dingen juist niet moeten doen.
Maar dan moet er wel een alternatief zijn. Mijn post van 19.12.2021 - 12:17 is natuurlijk helemaal op mijzelf gericht en gekleurd met mijn eigen (al dan niet onjuiste) opvattingen, maar dat is wel waar ik tegen aan loop. Tuurlijk gaat de planeet en onze toekomst mij ook aan, maar ik zie niet in wat voor keuze ik op dit moment heb.