Quote door ohz274
Het TNO -rapportje staat vol aannames. Lees het maar eens goed.
Uiteraard heb ik dat goed gelezen immers anders zou ik er niet naar verwijzen.
De aannames die je leest rubriceer je hoogstwaarschijnlijk zodanig omdat de techneuten ,die het rapport ,zoals zo vaak het geval is bij dit “soort mensen”, schrijven vanuit de ,vaak misplaatste, aanname dat de lezer volledig ingevoerd is in het onderhavige onderwerp wn dienaangaande alle actuele ins and outs weet.
Quote
Ik zie zelfs een aanname dat lithium niet schaars is?!
Geen aanname, fact
Lithium is niet zo schaars dat het problematisch zal zijn zeker ook om de simpele reden dat het binnen afzienbare tijd volledig vervangen zal worden door “andere” mineralen. (Net zoals Cobalt btw)
As we speak zijn er b.v. al uitstekende resultaten met sodium accus met grafeen anodes die alhoewel in beginsel stukken zwaarder toch door een relatief hogere capaciteit/energiedichtheid i.c.m. prima degradatie eigenschappen met een fysiek kleinere (wederom relatief!) grootte van het resulterende accupakket binnen de scope van toepasbaarheid voor e-mobility komen. (Let wel tegen lagere productiekosten)
B: door de recyclage van de accus gaat hooguit 10% verloren (waarbij het Lithium en Cobalt overigens voor bijna 100% teruggewonnen wordt)
Quote
Het is maar net aan welke kant je staat, pro of anti electrisch rijden.
Let wel, ik ben niet anti. Vervuiling van de aarde moet niemand willen, maar het wordt te rooskleurig gebracht.
Anti en pro worden gekleurd door allerlei (zeer begrijpelijke) sentimenten maar dat neemt niet weg dat electrisch rijden op dit moment integraal de schoonste manier van autorijden is.
Quote
Hoe wordt kobalt bijvoorbeeld gewonnen? Toch ook een belangrijk bestanddeel van accus.
https://stroohm.be/batterijen-kobalt/
En zo gaan er nog veel meer schaarse metalen in een EV accu.
Bekijk ook maar eens Deze docu van michael moore.
Excessen door nietsontziende exploiteurs zullen er altijd zijn zolang goede regelgeving en controle ontbreken.
Gelukkig lees je in de door jou aangedragen link dat 80-85% vd cobaltproductie wél netjes “volgens” het boekje gaat.
Die 15-20% zogenaamde artisanaal gedolven Cobalt die merendeels door de Chinezen gekocht wordt (China heeft de grootste productie en markt in EVs) wordt gelukkig door allerlei regelgeving steeds kleiner. (Naast het gegeven dat Cobalt uitgefaseert wordt als bestanddeel van accus)
Quote
Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken.
Beter lezen wat ik voorheen schreef.
Ik stel met onderbouwing dat het momenteel de minst milieubelastende manier van autorijden is.
Niets meer niets minder…
Quote
Probleem hierbij zijn echter de overheden cq de mensen die wereldwijd aan de touwtjes trekken. Hoewel ze altijd zeggen dat ze een beter klimaat hoog in het vaandel hebben staan, blijkt in de praktijk maar al te vaak dat geldgewin hun enige drijfveer is.
Yup, zei ook al eerder dat het oook een welkom verdienmodel is.
Het principe om minder leuke zaken ten goede te keren?
Goed toch?