Okee, zijn we allemaal weer van de kast en uit de gordijnen? Mooi zo.
Het is een onderzoek van de Rekenkamer, geen beleidsstuk van het ministerie, laat staan een regeringsbesluit. Je moet je niet gek laten maken.
Wat ik uit het stuk haal (en niet uit wat een journalist er van geprobeerd heeft te maken, die heeft niet eens meegekregen dat 5 jaar geleden de grens voor vrijstelling mrb van 25 naar 40 jaar is opgeschoven!) is dat de Rekenkamer een ongelofelijk warrig beleid op het gebied van autobelastingen constateert. Er wordt op milieu gestuurd (CO2-heffing bpm, accijns op brandstof), diesel wordt aan de ene kant beboet in de bpm en mrb maar ontzien in de accijns, ondernemers betalen veel minder bpm en mrb, kampeerauto's en motoren worden qua aanschaf überhaupt niet belast naar uitstoot maar naar aanschafprijs. Hun boodschap is: regering, als je beleid wilt maken, doe het dan wel consequent.
Juist als je elektrisch rijdt zou je je zorgen moeten maken om deze publicatie, want er staat onverbloemd dat de Staat inkomsten gaat mislopen door de toename van het aantal elektrische auto's. Lees maar:
Quote
Onze conclusie is dat de autobelastingen, met uitzondering van de BPM, een stabiele inkomstenstroom opleveren voor het Rijk, afgezet tegen de ontwikkeling van het BBP. De stabiliteit van de BPM en accijnzen staat echter onder druk, omdat het Rijk in zijn beleid streeft naar een forse toename van het aantal elektrische auto’s. We concluderen verder dat de huidige prikkels in de autobelastingen met het oog op de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen niet optimaal zijn ingericht.
De autobelastingen kennen allerlei vrijstellingen, teruggaafregelingen en tariefreducties, die vaak een lange voorgeschiedenis hebben. Voor een deel zijn deze regelingen gericht op de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen, maar in de meeste gevallen hebben ze een andere motivering en vormen ze een inbreuk op de hoofddoelen van de autobelastingen. We concluderen dat het overgrote deel van de bijzondere regelingen niet recent is geëvalueerd. Daardoor is het de vraag of er een bewuste afweging is gemaakt tussen de bijzondere regelingen en de hoofddoelen van de autobelastingen, en of de motivering voor deze regelingen nog actueel is.
Maar net zoals zometeen de 100 km limiet nauwelijks kan worden gehandhaafd omdat de politie vanwege acuut personeelstekort andere prioriteiten heeft, heeft men op Financiën momenteel de handen vol aan de Belastingdienst, en zal binnen de coalitie de VVD niet wéér geneigd zijn om concessies te doen aan het liberale beleid ten opzichte van de auto.
(ik had columnist moeten worden bij een landelijk dagblad geloof ik...)