We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

Rapport rekenkamer

 
 
 
 
 
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 60
Berichten: 321
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 20:55  ·  #1
De Rekenkamer heeft een rapport uitgebracht wat ons pijn gaat doen.









Hier het rapport van de Rekenkamer. Fijn om te lezen voor het slapengaan.

Rekenkamer

Doodziek wordt ik van dat milieu gedram.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 60
Berichten: 321
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 20:57  ·  #2
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 21:07  ·  #3
Ik ga emigreren, doei! In Duitsland is alles beter, goedkoper, lekkerder en leuker!
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 21:12  ·  #4
Ik rij een Volvo V70 2.4T van 2001, zakelijk.
En ja, ik maak graag gebruik van de fiscale vriendelijkheid die mij daarmee geboden is.
Of die regeling daarmee leid tot een veroudering van het wagenpark en daarmee een verslechtering van de luchtkwaliteit en CO2-uitstaat?
Letterlijk gezien zeer zeker, mijn V70 van bijna 20 jaar oud zal lang niet zo schoon zijn als moderne benzine auto's. Daar ben ik eerlijk in.
Het gaat er echter om of het per saldo ook zo is.
Niet iedere ondernemer maakt gebruik van deze youngtimer regeling, dus om te spreken over een absolute veroudering van het wagenpark is niet helemaal juist.

Ik ben het ermee eens dat er ontzettend veel regelingen zijn voor allerlei soorten vervoer.
Soms terecht, soms kun je je vraagtekens erbij zetten.
Maar zolang elk kabinet zijn eigen stempel wil drukken (of juist niet) op autominnend Nederland, zal deze discussie nog eentje van de komende decennia zijn.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 21:48  ·  #5
weer een journalist die geen flauw idee heeft waar die het over heeft,
citroen DS is geleverd tot 1975, ja allemaal ouder dan 40 jaar
oja de DS is ook nooit als diesel geleverd.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 21:48  ·  #6
Quote door V70R^2

Ik ga emigreren, doei! In Duitsland is alles beter, goedkoper, lekkerder en leuker!

nou dat zat ik dus pas ook al te bedenken; emigreren! Die geldwolven in den haag zijn de weg helemaal kwijt.....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1512
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:01  ·  #7
Nou, Ik hoorde dat een Duitse ZZP-er anders zo'n 500 euro p maand kwijt is voor zijn zorgverzekering!!! #KontzakVestzak #DoorDeHondOfDoorDeKat
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:03  ·  #8
Mili€€€uuu 🙈🙈🙈
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:06  ·  #9
Quote door Vogel

Nou, Ik hoorde dat een Duitse ZZP-er anders zo'n 500 euro p maand kwijt is voor zijn zorgverzekering!!! #KontzakVestzak #DoorDeHondOfDoorDeKat

Het gras aan de overkant lijkt altijd groener en blijkt in de praktijk net zo bruin.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:11  ·  #10
Wat in de milieuberekening niet wordt meegenomen: het maken van een nieuwe auto heeft ook een impact op het milieu.
Daarnaast: auto's zullen steeds meer een 'wegwerp'produkt worden. De downsizing van de nieuwe motoren heeft een grote invloed op de levensduur.
Hybride auto's zullen voortijdig afgeschreven worden vanwege de complexe en dus kostbare techniek.
Al diverse keren een hybride V60 in de garage gezien waarbij de complete achterunit en ophanging er onderuit moest vanwege een storing. Als zo'n auto op leeftijd komt is ie al snel economisch 'total loss'.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:14  ·  #11
Lekker in Frankrijk blijven tuffen: geen wegenbelasting en met LPG val je in de op een na schoonste milieuklasse...
Alleen weer jammer dat de LPG in Frankrijk zo duur is en de verzekering ook.
Het gras is hier dus ook minder groen dan de milieusticker...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:17  ·  #12
Quote door Vogel

Nou, Ik hoorde dat een Duitse ZZP-er anders zo'n 500 euro p maand kwijt is voor zijn zorgverzekering!!! #KontzakVestzak #DoorDeHondOfDoorDeKat


Als normale particulier betaal je voor zover ik weet ook echt een stuk meer dan in Nederland. Het gras is lang niet altijd groener bij de buren..
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 60
Berichten: 321
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:23  ·  #13
Alsof het niet zo snel genoeg gaat, de SUV is ook het bokkie. Te vervuilend tov gewone benzine auto.
De rapporten en statistieken liggen al klaar.

brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:31  ·  #14
Okee, zijn we allemaal weer van de kast en uit de gordijnen? Mooi zo. :) Het is een onderzoek van de Rekenkamer, geen beleidsstuk van het ministerie, laat staan een regeringsbesluit. Je moet je niet gek laten maken. ;)

Wat ik uit het stuk haal (en niet uit wat een journalist er van geprobeerd heeft te maken, die heeft niet eens meegekregen dat 5 jaar geleden de grens voor vrijstelling mrb van 25 naar 40 jaar is opgeschoven!) is dat de Rekenkamer een ongelofelijk warrig beleid op het gebied van autobelastingen constateert. Er wordt op milieu gestuurd (CO2-heffing bpm, accijns op brandstof), diesel wordt aan de ene kant beboet in de bpm en mrb maar ontzien in de accijns, ondernemers betalen veel minder bpm en mrb, kampeerauto's en motoren worden qua aanschaf überhaupt niet belast naar uitstoot maar naar aanschafprijs. Hun boodschap is: regering, als je beleid wilt maken, doe het dan wel consequent.

Juist als je elektrisch rijdt zou je je zorgen moeten maken om deze publicatie, want er staat onverbloemd dat de Staat inkomsten gaat mislopen door de toename van het aantal elektrische auto's. Lees maar:
Quote

Onze conclusie is dat de autobelastingen, met uitzondering van de BPM, een stabiele inkomstenstroom opleveren voor het Rijk, afgezet tegen de ontwikkeling van het BBP. De stabiliteit van de BPM en accijnzen staat echter onder druk, omdat het Rijk in zijn beleid streeft naar een forse toename van het aantal elektrische auto’s. We concluderen verder dat de huidige prikkels in de autobelastingen met het oog op de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen niet optimaal zijn ingericht.

De autobelastingen kennen allerlei vrijstellingen, teruggaafregelingen en tariefreducties, die vaak een lange voorgeschiedenis hebben. Voor een deel zijn deze regelingen gericht op de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen, maar in de meeste gevallen hebben ze een andere motivering en vormen ze een inbreuk op de hoofddoelen van de autobelastingen. We concluderen dat het overgrote deel van de bijzondere regelingen niet recent is geëvalueerd. Daardoor is het de vraag of er een bewuste afweging is gemaakt tussen de bijzondere regelingen en de hoofddoelen van de autobelastingen, en of de motivering voor deze regelingen nog actueel is.

Maar net zoals zometeen de 100 km limiet nauwelijks kan worden gehandhaafd omdat de politie vanwege acuut personeelstekort andere prioriteiten heeft, heeft men op Financiën momenteel de handen vol aan de Belastingdienst, en zal binnen de coalitie de VVD niet wéér geneigd zijn om concessies te doen aan het liberale beleid ten opzichte van de auto.

(ik had columnist moeten worden bij een landelijk dagblad geloof ik...)
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1512
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 27.11.2019 - 22:33  ·  #15
Quote
Wat in de milieuberekening niet wordt meegenomen: het maken van een nieuwe auto heeft ook een impact op het milieu.

Dit wordt zeker uitgerekend: https://www.europarl.europa.eu…iginal.jpg
(hoe embed ik een image van een externe site?)
Er staat alleen niet bij hoeveel km een gemiddelde auto rijdt gedurende de levenscyclus. Maar bij Diesel/Benzine is de uitstoot door productie gemiddeld dus zo'n 1/5 van de uitstoot door gebruik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0