Zit het tussen m'n oren, of............?

 
 
 
 
 
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 65
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Zit het tussen m'n oren, of............?

 · 
Posted: 21.07.2014 - 11:17  ·  #1
Afgelopen week naar Z Frankrijk geweest via de Route Nationale. Natuurlijk veel rotondes en heel weinig tot geen Volvo's. Het probleem is als volgt: Mijn S70,bj'98, met 420k op de teller is een 10 klepper. Dus geen 20 klepper of een R uitvoering. Als ik een rotonde afkom of bij stukjes beginnend 4-baans plots gas geef om te versnellen, is de S70 vrij traag. De top ligt wel gewoon lekker op 180 plus, dus het rijbewijs kan moeiteloos worden kwijtgeraakt. Ook het benzine verbruik ligt met rond de 1 op 10 á 11 niet verkeerd lijkt mij. Wel heb ik geconstateerd dat met Euro 95 met E10 de motor slechter oppakt dan met Euro98. (Dat lijkt mij de oude superbenzine maar dan zonder lood.) Ben net vanmorgenvroeg teruggekomen, dus nog geen tijd gehad om uit te laten lezen, als ze al iets kunnen vinden.


Vriendelijke groet, Henk.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Zit het tussen m'n oren, of............?

 · 
Posted: 21.07.2014 - 11:26  ·  #2
hoi henk.

ik zie net bij de rdw dat het een 2.5 is.

ik heb er hier twee staan die naar mijn gevoel gaan als de brandweer op euro 95.
als er daadwerkelijk een verschil is met euro 98..?? kan ik je niet zeggen,ik weet wel dat veel mensen met een t5 in duitsland gaan tanken omdat daar het octaan 100 te krijgen is en dit is wel goed merkbaar.

volgens mij is over e10al een hele discussie geweest...effe zoeken.

succes.
GerardV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 67
Berichten: 19
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zit het tussen m'n oren, of............?

 · 
Posted: 21.07.2014 - 11:58  ·  #3
In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. Waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Als de auto niet geschikt is voor deze brandstof raadt de ANWB autobezitters aan de duurdere premiumbrandstof Super sans plomb 98 te tanken om schade aan uw auto te voorkomen.


Hierboven een citaat uit de website van de ANWB.

Dus gelet op het bouwjaar van je S70 (1998) lijkt het mij voor de hand liggend dat deze niet geschikt is om op de nieuwere brandstof te rijden met de gevolgen van dien.
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Zit het tussen m'n oren, of............?

 · 
Posted: 21.07.2014 - 13:49  ·  #4
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/auto/volvo/

Hieruit blijkt dat Volvo al vanaf 1976 geschikt is voor E10. M.u.v. De GDI motoren van Mitsubishi die in sommige S of V 40 voorkomt. Of het uiteindelijk slecht voor je wagen is weet ik niet. Ik vermoed dat er altijd discussie zal blijven bestaan en we dat hier niet gaan oplossen. In Dld zijn ze er in ieder geval nog niet uit.

Zelf in Fr geen verschil gemerkt met rijden op E10. Tank het zelf ook wel in Dld. S80 2001

Hans
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Zit het tussen m'n oren, of............?

 · 
Posted: 21.07.2014 - 14:18  ·  #5
Met de caravan erachter tank ik altijd 98. Denk dat het dan ook beter is voor het trekvermogen van de auto. Verder nog nooit E10 getankt.
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 65
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Zit het tussen m'n oren, of............?

 · 
Posted: 21.07.2014 - 18:55  ·  #6
Juistum, had voor mezelf al uitgemaakt en besloten, dan maar iets duurder te tanken en er lekker 98 in te gooien. Gelukkig had ik er geen caravan achter hangen, want die staat permanent in de Ardeche. In Luxemburg was de literprijs voor 98 overigens €1.399. Daarna met een gangetje van 150 terug naar Nederland. Ook had ik het gevoel, dat vanaf 3.000 r/m de motor lekkerder oppakt dan wanneer je zuinig probeert te rijden en niet te hoog in de toeren pas doorschakelt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0