Op zoek naar een nieuw dopsleutelset

ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Op zoek naar een nieuw dopsleutelset

· 
Posted: 01.10.2021 - 14:48  ·  #1
Zoals de titel het al zegt ben ik op zoek naar een kwalitatief doppenset. Er zijn zoveel merken en uitvoeringen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb twee setjes van Gedore op de korrel echter vraag ik me af wat nou de echte verschillen zijn. Iemand enig idee of er verschil in kwaliteit zit tussen de volgende twee setjes? Advies is welkom, ook eventueel voor andere merken. Ik heb een heel klein ini mini setje van Wera, en dat werkt fantastisch. Verder heb ik nu een mannesman gevulde koffer, maar de kwaliteit is niet denderend.

https://www.toolmaster.shop/ge…gLA-fD_BwE

https://www.hornbach.nl/shop/G…gLQQfD_BwE
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

Re: Op zoek naar een nieuw dopsleutelset

· 
Posted: 01.10.2021 - 15:02  ·  #2
Er zit tegenwoordig ook binnen de topmerken gewoon verschil in kwaliteit. De meeste hebben er een b lijn naast lopen op het zelfde merk.

Wat ik zelf heb gedaan, ik heb een standaard goedkope gereedschapskar gekocht, met alles er in. Kwaliteit is idd niet super. De ratels direct vervangen voor 3 losse van hazet. En per keer wanneer er iets kapot gaat, vervang ik dat voor hazet. Kom er achter dat er toch veel tussen zit wat ik bijna niet gebruik van de set, en zo heb ik per stuk wel de kwaliteit voor de dingen waar het nodig is, en een makkelijke kar om het in bij te houden 😉
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 15:13  ·  #3
Tja, wat moet je hier op antwoorden.
Ik heb zelf een ratjetoe aan gereedschap.
Een grote gedore ratel, merkloze doppenset die ik al jaren gebruik en maar niet wil slijten.
Als ik echt iets mis dan ga ik naar de plaatselijke automaterialenzaak en koop wat ze op dat moment op voorraad hebben. Maar meestal is dat toch weer gedore. Ik wist niet dat er ook een b merk van was.
Twee momentsleutels zijn weer wel van gedore
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 15:22  ·  #4
Quote door WillemV

Tja, wat moet je hier op antwoorden.

Ja, zoveel verschillende soorten en meningen. En inderdaad b-lijnen in de topmerken. En dan nog de keuze tussen 6 of 12 kant doppen.. Zeg het maar.
BlackV
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 17:29  ·  #5
Ik koop wel eens wat bij powerplus tools in Marum mooie winkel en prima service

Gr
Douwe
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 17:57  ·  #6
de hornbach versie grijpt aan op de hoeken van de bout en de ander op de zijkant van de bout/moer. ik heb dit systeem al heel lang van proxxon en wil niet anders meer. je draait de kop van de bout/moer niet kapot en slechte koppen zijn geen probleem
Laurens V70n fan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 18:19  ·  #7
Zomaar iets anders, ik weet niet of je alle doppen uit zo'n set ook nodig hebt, maar je hebt bijvoorbeeld op toolstation wel losse doppen van Milwaukee die zijn erg sterk. Voor tweehonderd euro kun je een heleboel losse (verschillende) doppen kopen.
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 18:41  ·  #8
Quote door bartk

de hornbach versie grijpt aan op de hoeken van de bout en de ander op de zijkant van de bout/moer. ik heb dit systeem al heel lang van proxxon en wil niet anders meer. je draait de kop van de bout/moer niet kapot en slechte koppen zijn geen probleem

Dat is een nuttige opmerkingen. Hoe zie je dat terug in de specs? Ik lees bij beide dat het om 6 kant doppen gaat.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 19:02  ·  #9
Tja gereedschap... nooit te veel, maar altijd te weining....

Ik heb feitelijk alleen maar Gedore, met wat exoten als Wera (fenomenaal voor de kleinere maten), en PB Swiss.
Gereedschap moet ik op kunnen vertrouwen, dus daarom alleen goed spul.

vwb de 6-kant tov de 12-kant doppen: die zijn feitelijk beide even sterk: het zwakste punt is daar waar deze het dunst is, en dat is voor beide doppen exact hetzelfde. Wel grijpt een 6-kant beter aan waardoor het risico van losschieten tot een minimum is beperkt.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 19:21  ·  #10
Ik vind stahlwille ook een erg mooi merk. Uiteraard is mijn eerste keus snap-on, maar dat is wel heul prijzig voor sporadisch gebruik.

Doppen zou ik altijd 6 kant nemen.

Ik heb alleen een 12 kant set voor de 12 kant bouten.

Simpel gezegd dus, 6kant bout 6 kant dop. 12 kant bout 12 kant dop gebruiken.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 21:20  ·  #11
Quote door bartk

ik heb dit systeem al heel lang van proxxon en wil niet anders meer.

Proxxon is betaalbaar en goed.
Maar….., op MP is er ook genoeg te vinden.
Gedore, Hazet Facom etc…..
Zelfs nieuw en tegen gereduceerd tarief.
Wel even opletten dat het een betrouwbare verkoper is.

Facom en Gedore hebben overigens wel een erg goede garantie regeling.
Aanschaf is eenmalig en gaat het kapot, dan is het een kwestie van omruilen.
Dit geldt overigens niet voor Gedore Red, dit is duidelijk een andere kwaliteit.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 21:41  ·  #12
gedore noemt het volgens mij " 6-kant UD-Profiel"

er zijn merken die het "Flank Traction-Profil" noemen

dit is het normale profiel

en dit is een dop die dus op de zijkant van de moer kracht zet en niet op de hoeken zoals hier boven
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 22:33  ·  #13
Ik heb een ratel/doppenset van Mannesmann met zulke doppen. Dat werkt echt perfect. Ben daar ook erg tevreden over.
Mijn gereedschap is een verzameling van alles. Steek/ringsleutels van Hazet, een setje ringsleutels van (jawel!) de Action (ooit als nood gekocht maar ze doen het heel goed), schroevendraaiers van Wera, inbussleutels van PB Swiss en dan zoals gezegd een doppenset van Mannesmann metl die aparte 6-kant doppen.
Elektrisch zoveel mogelijk van Makita (LXT 18v) met enkele apparaten daarvan van ome Ali (slagmoersleutel en slijptol).
Je moet het natuurlijk ook in perspectief zien. Ben je er dagelijks mee bezig en moet je er je geld mee verdienen dan kan je beter wat meer uitgeven. Gebruik je het hobbymatig dan is het wel zonde van je veld km b.v. je hele garage vol met snap-on of Gedore te hangen :P
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2021 - 01:19  ·  #14
Quote door [-Tom-]

Ik heb een ratel/doppenset van Mannesmann met zulke doppen. Dat werkt echt perfect. Ben daar ook erg tevreden over.

Ja precies. Ik heb ook een set van Mannesmann, die gebruik ik al vele jaren met tevredenheid. Nog nooit een dop kapot gehad. Kleine ratel is wel kapot gegaan. Van de grote ratel zit het handvat los, en die valt er zo vanaf. Maar goed gebruik de grote ratel dan altijd zonder dat handvat. En zonder dat handvat kun je er makkelijk een staaf overheen zetten om het makkelijk als hefboom te gebruiken zodat je alles los krijgt. Enige minpuntje is dat de koffer op de naad van de twee helften is gescheurd. Dus nu af en toe met duct tape vast maken. Verder vind ik het een top set.
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.10.2021 - 06:35  ·  #15
Quote door Tonneke

Ja precies. Ik heb ook een set van Mannesmann, die gebruik ik al vele jaren met tevredenheid. Nog nooit een dop kapot gehad. Kleine ratel is wel kapot gegaan. Van de grote ratel zit het handvat los, en die valt er zo vanaf. Maar goed gebruik de grote ratel dan altijd zonder dat handvat. En zonder dat handvat kun je er makkelijk een staaf overheen zetten om het makkelijk als hefboom te gebruiken zodat je alles los krijgt. Enige minpuntje is dat de koffer op de naad van de twee helften is gescheurd. Dus nu af en toe met duct tape vast maken. Verder vind ik het een top set.

Het is net alsof je mijn set omschrijft.. toen het handvat los begon te zitten en de kist op de naad los ging was ik er wel klaar mee. Ik hou niet van half werk. Je kan het maar beter 1 keer goed kopen voor heel je leven denk ik dan.

Selected quotes for multi-quoting:   0