Zoektocht leuke v70

 
 
 
 
 
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 04.11.2017 - 15:30  ·  #1
Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een v70 laat ik mijn oog vaak vallen op het model T5 bouwjaar 2005/2006.
Ik lees ondertussen wat of over deze auto en merk diverse meningen en ervaringen.
Aangezien ik niet de enige die in de auto gaat rijden, wat is dan realistisch?
De meeste van deze T5 zijn aardig compleet qua uitrusting.
Echter wat ik lees is dat deze auto met zijn 260pk het vermogen op droog redelijk weg krijgt maar dat het op nat een beetje drama is.
Mijn vrouw gaat redelijk vaak in de auto rijden. In Nederland regent het redelijk vaak en is de weg vaak vochtig.
Is het dan realistisch voor haar om met zo'n auto onderweg te zijn? Of valt het alleszins mee?
Wat is er aan te doen om het tractie probleem iets wat aan te pakken en te verminderen (als dat überhaupt mogelijk is)?
Ik denk dan aan ophanging/veren/bussen etc etc?

Ik zelf wil graag een automaat rijden maar mijn vrouw vind dat voor luie mensen (echt hé).
In hoeverre heeft automaat en handschakel invloed op het tractie gebeuren?
Is het anders beter om voor een v70r te gaan ivm voordelen onderstel?
Al zijn er wel wat omstandigheden met de R'en. Of valt dat ook alleszins mee?

Ik hoor graag jullie mening.

Mvg
Wim
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 2455
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 04.11.2017 - 16:02  ·  #2
Volgens mij valt het met de tractie van een T5 wel mee hoor,ligt een beetje aan je rechtervoet denk ik dan.
Een R is een stuk duurder in onderhoud als je het mij vraagt,ik vraag mij ook af waarom je perse een T5 zou willen hebben.

Ik heb een 2.5 T van 2004 (MY2005) handgeschekled die gechipt is en nu rond de 250 PK zou moeten hebben.
Het onderstel is al aangepast met dempers van Billstein en veren van Eibach.
En toevallig staat ie nog te koop ook :D

topic.php?t=17263
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1642
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 04.11.2017 - 19:45  ·  #3
Kijk.. hier zijn mogelijkheden tot handel.. 8-)
Dat spinnen valt idd wel mee volgens mij, de HP turbo van een T5 komt wat later/ bij hoger toerental op stoom dus zou spinnen moet geen issue zijn. Tenzij vrouwlief alleen binair rijdt.

Ik heb laatst in een erg mooie T5 2006 mogen rijden en moet je ff poken, maar daarna gaat ie als de spreekwoordelijke brandweer!
De LPT van mijn kar komt bij 1500 a 2000 toeren al vrolijk mee doen, ook getuned en die spint sneller bij slecht weer; vooral op de 16 inch winterbanden, de standaard 17 inch zomersloffen spinnen wat minder snel bij regen en dergelijke.. <_<
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 11.11.2017 - 22:15  ·  #4
Nou zijn er diverse lederen interieurs. Wat is nou het wezenlijke verschil tussen de sport lederen en de sovereign hide interieur?
Is het leer met sovereign dikker en/of zit het zachter?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1642
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 12.11.2017 - 09:16  ·  #5
Sport leder heb ik in mijn S60 Drivers edition. De kussens zijn iets anders gevormd dan de standaard stoelen, verder lijkt mij het verschil niet zo spectaculair.. maar ik heb me er nooit in verdiept. Ze zitten heerlijk, dat wel :-)

Ik heb begrepen dat Sovereign Hide gewoon de hoogste standaard van Volvo leren stoelen/banken zijn, je hebt koeienhuid en koeienhuid zei de leerlooier...

DJ
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 12.11.2017 - 10:38  ·  #6
Belangrijkste verschil is het type stoel: sportsline en comfortline. De sportsline heeft evenwijdige naden over de rug en zitting, zoals de foto hierboven, en comfortline heeft de C- vormige siernaad bovenaan de rug en onderaan de zitting. De comfortline heeft een vlakkere zitting, ik vind de sportsline beter zitten.
Daarnaast is er de sportsline-sovereign-hide, maar de kans dat je die vind is heel klein.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 20.11.2017 - 11:39  ·  #7
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 20.11.2017 - 17:26  ·  #8
Hier staat ook eea over de T6:

topic.php?t=17838

Wat het eerste adres betreft zou ik alles goed controleren, en evt aankoopkeuring doen bij de dealer, en alle garantie afspraken volledig juridisch dichttimmeren.

Ik ken de T6 niet, maar de 2.5T is in ieder geval een fijne motor.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Zoektocht leuke v70

 · 
Posted: 12.02.2018 - 12:39  ·  #9
Quote door Wimwerf

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een v70 laat ik mijn oog vaak vallen op het model T5 bouwjaar 2005/2006.
Ik lees ondertussen wat of over deze auto en merk diverse meningen en ervaringen.
Aangezien ik niet de enige die in de auto gaat rijden, wat is dan realistisch?
De meeste van deze T5 zijn aardig compleet qua uitrusting.
Echter wat ik lees is dat deze auto met zijn 260pk het vermogen op droog redelijk weg krijgt maar dat het op nat een beetje drama is.
Mijn vrouw gaat redelijk vaak in de auto rijden. In Nederland regent het redelijk vaak en is de weg vaak vochtig.
Is het dan realistisch voor haar om met zo'n auto onderweg te zijn? Of valt het alleszins mee?
Wat is er aan te doen om het tractie probleem iets wat aan te pakken en te verminderen (als dat überhaupt mogelijk is)?
Ik denk dan aan ophanging/veren/bussen etc etc?

Ik zelf wil graag een automaat rijden maar mijn vrouw vind dat voor luie mensen (echt hé).
In hoeverre heeft automaat en handschakel invloed op het tractie gebeuren?
Is het anders beter om voor een v70r te gaan ivm voordelen onderstel?
Al zijn er wel wat omstandigheden met de R'en. Of valt dat ook alleszins mee?

Ik hoor graag jullie mening.

Mvg
Wim


Ha Wim,
Het is uitproberen wat het beste bij jou en jouw vrouw past. Ik zou dus zeggen proefrijden (bij de dealer). Zo heb ik het ook gedaan. Inderdaad: ik reed tijdens een proefrit met een V70N met 260 pk op de voorwielen. Klinkt idd stoer, maar de V70 weegt veel en optrekken op slecht/ nat wegdek/ witte zebrabalken ed ... it's a mess. Dat ging nergens over want de wielen spinnen tot in de 3e versnelling (was handgeschakeld). Als je eenmaal rijdt is het prima/ heerlijk. Denk bijvoorbeeld aan inhalen op de snelweg. Met zoveel pk's heb je niet meer het gevoel dat je met 4,78 en +/- 1.600 kg rijdt.

Nu heb ik uiteindelijk een V70N 2.0 gekocht. Standaard heeft die 180pk. Dat vond ik te krap. Met een chip is de V70 nu 225 pk. Dat is echt wel genoeg om vlot door het verkeer te komen en om op de snelweg je eigen stijl te rijden zonder je druk te hoeven maken of je " het gaatje" wel haalt of dat de invoegstrook wel lang genoeg is. Daarnaast heb ik echt veel minder wielspin met 225pk dan tijdens de proefrit met 260pk. Maar dat vind ik en dat is mijn ervaring. Mocht je sportief rijden, denk dan ook om daar de juiste banden voor te gebruiken. Ik bedoel het juiste merk en de juiste maat. Soms is op een V70 " 225" gemonteerd. Dat geeft minder wrijving en is goedkoper in aanschaf en verbruik. Bij 235 bandbreedte heb je mogelijk minder last van wielspin. Als je voor een AWD (haldex systeem) gaat, zal wielspin ook wel afnemen.

Denk er ook aan het volgende:
(oa) PK bepaalt wat de maximum snelheid van een auto is. Newtonmeters (Nm) bepalen hoe je op die maximumsnelheid komt. Nm is dus trekkracht. Er is natuurlijk een verband tussen PK en Nm. Daarom praat iedereen over PK terwijl wielspin vooral veroorzaakt wordt door een teveel aan Nm icm een tekort aan grip.

Als laatste wil ik je de tip meegeven om zowel handgeschakeld te proefrijden als de automaat. Een oudere automaat moet je misschien wel ff flushen (laten doorspoelen) maar met een chip pakt de automaat echt wel goed op en heb je echt een heerlijke auto. Het klinkt natuurlijk saai en je vrouw heeft wat dat betreft misschien wel gelijk. Maar Volvo is gewoon een merk dat autos's comfortabel afstelt. Als je een sportieve grote auto zoekt, ga dan voor een BMW 5 serie touring.

Ben benieuwd waarop je uitkomt!

Greest Barto
 
Selected quotes for multi-quoting:   0