Quote door blastaway
Quote door olaf
Quote door Steve
Als banden gecupt zijn en ze zijn niet draairichting "gevoelig" dan kun je ook links met rechts wisselen. Dan slijten ze weer egaal.
Dat kan je rustig vergeten .
Hoi Olaf,
Waarom werkt dat niet?
Was ik even benieuwd naar.
Bedoel je dat je dan de banden andersom op de velg moet leggen? Dat kan vaker niet ivm de indicatie outside en inside.
Dat laatste kan inderdaad niet , als de band een rijrichting heeft of een inside outside indicatie .
Stel je hebt deze problemen , en het heeft met uitlijning te maken gehad , dan is het probleem weg en zou de band weer gelijkmatig kunnen slijten , daarmee slijt ie dus gelijkmatig scheef verder , en het gezoem en wat nog meer blijft dan ook gewoon .
Ook is de slijtage niet gelijkmatig , er zit een golf beweging in en de zaagtand van het cuppen is niet symmetrisch , wat je ook doet omdraaien andere as , het slijtpatroon blijft .
Draai je dit om door het wissel naar de ander kant van de auto , dan krijg je dubbele golf in de nok gesleten , en het lawaai blijft .
Beetje lastig om te beschrijven , zonder drie kantjes vol te gaan typen .
Je kunt het wel binnen de perken houden met wisselen maar dan moet je dat doen voor er echt problemen zijn dus elke 2 a 3 duizend km de banden verwisselen , voor er dus echt verschil in nok hoogte ontstaat .
Of de banden laten schaven zodat profiel weer netjes symmetrisch is .
Beste oplossing goed uitlijnen , zorgen dat je onderstel goed voor elkaar is , nieuwe banden eronder , en een goede banden eronder .