, zo heeft Autoweek (in samenwerking met de ANWB?) getest in de praktijk. Ook de consumentenbond heeft diverse testen gedaan, en kwam ook tot dezelfde conclusie : zomerbanden presteren beter bij +0 graden, mits er geen sneeuw ligt of ijzel..
Quote
De winter is in aantocht, dus het Nederlandse wagenpark begint langzaamaan te switchen naar de bijbehorende bandenset. Alleen is het nog heel aangenaam najaarsweer, met bijbehorende winterband-onvriendelijke temperaturen. Wanneer maak je de overstap?
Algemeen geldt de volgende vuistregel: een buitentemperatuur van 7 graden Celsius is het keerpunt tussen zomer- en winterrubber. Echter, deze week is het buiten ongeveer 10 graden warmer dan dat, met een verwachting van een graad of 20 (!) voor vrijdag. Vroege wisselaars krijgen derhalve te maken met flinke extra slijtage, waardoor de profieldiepte straks, tijdens daadwerkelijk winterse omstandigheden, is afgenomen, en dat ga je merken op sneeuw of ijs.
Nu overschakelen op winterbanden is eigenlijk hetzelfde als je sigaar met een briefje van 50 aansteken of aandelen PSA kopen: kapitaalvernietiging. Vergelijk het met het monteren van full-wets op een medium natte baan in de Formule 1: je rijdt ze aan gort (dit werd goed geïllustreerd in o.a. de F1 van Maleisië van 2009, om maar een voorbeeld te noemen). Bovendien heeft een winterband meer profieldiepte nodig: eigenlijk moet je ze bij 3-4 mm al vervangen.
Een verse zomerband presteert (ook nog iets onder de 7 graden) zowel op droog als nat wegdek beter dan een soortgelijke winterband. Pas zodra vrieskou, aquaplaning of sneeuw om de hoek komen kijken (vooral het laatste natuurlijk), heb je profijt van je asfaltopwerpende winterslofjes