Zondagmiddagprojectje - remontluchtingssetje maken

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Zondagmiddagprojectje - remontluchtingssetje maken

· 
Posted: 13.07.2014 - 17:17  ·  #1
Allemaal geen hogere wiskunde, maar misschien heeft iemand er iets aan.

Men neme:

1 frisdrankfles
Een flink stuk aquariumkabel van de juiste dikte
Een terugslagklep voor het aquarium
Een boortje in de juiste dikte.

De aquariumslang gaat dienen als ontluchtingsslang. Deze wordt straks bij het ontluchten aangesloten op het ontluchtingsventiel van de remmen, en bij onze auto's ook de koppeling, want die delen dezelfde remvloeistof via hetzelfde circuit (ontluchtingsnippel koppeling zit aan de bestuurderskant van de motor, op de versnellingsbak/koppeling.

De frisdrankfles wordt het opvangflesje voor de remvloeistof. Normaal gesproken gaat ontluchten het makkelijkst met z'n tweeën: één man doet de nippel open, de ander trapt de rem in, nummer 1 draait de nippel dicht, nummer twee laat het pedaal los. Dit om te voorkomen dat er vuile remvloeistof of lucht terug in het systeem wordt getrokken.

In je eentje kan het ook, trouwens, door een stok tussen het pedaal en de zitting van de stoel te plaatsen die het pedaal ingedrukt houdt. Maar dat kan je weer je bekleding kosten, dus nou ja, net wat je wilt.

Afijn, lang verhaal kort: de aquariumslang (tuincentrum) hing naast een terugslagventiel. Dus mijn experiment wordt: in mijn eentje ontluchten. Remvloeistof kan er wel uit, maar niet erin. Hoe mooi is dat. Daarom zit het ventiel bij mij vlak achter het gedeelte waar de slang op de nippel gaat. Ventiel vastgezet met secondelijm. NB: wel zorgen dat je hem in de juiste richting plaatst :-).

Boor een gat in de dop en steek de slang erdoor. Klaar is Kees.

Totale kosten: 1,60 voor de slang, 0,25 statiegeld voor de fles, 2,75 voor het ventiel (5,50 per 2). tijdsbesteding: max. 20 minuten.

Heb het nog niet getest, maar ik vertrouw dat het gaat werken. Ik houd jullie op de hoogte.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Zondagmiddagprojectje - remontluchtingssetje maken

· 
Posted: 13.07.2014 - 17:22  ·  #2
leuk gemaakt maat ik vind het persoonlijk een heel stuk makkelijker als je het reservoir op de HRC op overdruk zet.
Daar is een setje voor te koop, het heet EasyBleed.
De druk haal je uit een (reserve)band.
werkt perfect.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 17:28  ·  #3
Ja, die kwam ik ook tegen, maar ik heb geen reserveband en ik vond t systeem te duur. en dit is ook n soort gehobby haha. er staan op youtube ook nog wat handleidingen voor een druksysteem op basis van een hogedruk plantenspuit. das mss mn volgende projectje.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 23:31  ·  #4
Slim bedacht! Ik heb zo'n handvacuümpomp, werkt ook prima. Wat is trouwens de ontluchtingsvolgorde voor onze auto's?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 23:47  ·  #5
Quote door OttoV

Slim bedacht! Ik heb zo'n handvacuümpomp, werkt ook prima. Wat is trouwens de ontluchtingsvolgorde voor onze auto's?

Altijd vanaf de hoofdremcylinder het eerst vanaf de langste leiding naar de kortste leiding werken, dus : 1 RA, 2 LA, 3 RV, 4 LV.
Engelse auto's andersom.
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 14.07.2014 - 01:07  ·  #6
Quote door grrroovedude

Ja, die kwam ik ook tegen, maar ik heb geen reserveband en ik vond t systeem te duur. en dit is ook n soort gehobby haha. er staan op youtube ook nog wat handleidingen voor een druksysteem op basis van een hogedruk plantenspuit. das mss mn volgende projectje.

Stofzuiger aansluiten op de fles..... en zorgen dat er voldoende vleoistof in het reservoir blijft :P
DrRossi
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 14.07.2014 - 09:04  ·  #7
Quote door folke3

Quote door OttoV

Altijd vanaf de hoofdremcylinder het eerst vanaf de langste leiding naar de kortste leiding werken, dus : 1 RA, 2 LA, 3 RV, 4 LV.
Engelse auto's andersom.

Voor mijn S80 heb ik Vadis gezien dan dit veranderd is.
Eerst LV.
Omdat daar de ABS controller zit vermoed ik
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.07.2014 - 09:24  ·  #8
Tja, de meningen zijn verdeeld, geloof ik. Eric the car guy heeft z'n eigen theorie: http://www.youtube.com/watch?v=V5O_pbC8R2E&feature=kp (mijn flesje is een upgrade van zijn flesje, trouwens).

Hij zegt: eerst de kortste leiding, want dan heb je het snelste de oude remvloeistof eruit. Anderen zeggen eerst de langste, want dan hou je zo weinig mogelijk vervuiling in je systeem. Voor allebei is wat te zeggen, denk ik. Zolang je maar alle remvloeistof vervangt door verse...

Ik neig naar RA-LV-LA-RV. Ook al zegt VADIS iets anders.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.07.2014 - 09:43  ·  #9
Quote door DrRossi

Quote door folke3

Quote door OttoV

Engelse auto's andersom.

Voor mijn S80 heb ik Vadis gezien dan dit veranderd is.
Eerst LV.
Omdat daar de ABS controller zit vermoed ik

alle rem leidingen gaan door de ABS module.
Ze zijn ook allemaal 100% van elkaar gescheiden. Anders zouden systemen als ABS en DSTC niet kunnen werken.
Het maakt n.m.m. niet uit welke je eerst doet.
Wat vaak vergeten wordt is om ook het koppeling circuit te verversen.
Dat circuit tapt uit hetzelfde reservoir. De koppeling slave-cilinder zit vaak aan de bak gemonteerd en kan door geleidings warmte zo heet worden (denk aan een rit in de bergen of file rijden in 30C+) dat vocht in de oude vloeistof gaat koken. Dan komt de koppeling niet meer vrij.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.07.2014 - 22:40  ·  #10
Hij werkt zoals t bedacht was? Kan ik u melden.

Selected quotes for multi-quoting:   0