Zorgen om olie verbruik

 
 
 
 
 
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 72
Berichten: 331
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 18:05  ·  #16
Ik gebruik kroon olie HELAR 0W-40
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 18:08  ·  #17
Ik gebruik voor al mijn auto's gewoon een merk vol syntheet (net wat er goedkoop te krijgen is, dus Valvoline, Shell of Castrol o.i.d.). Zolang je geen circuitwagens rijdt of auto's met een hoog specifiek vermogen blijft het allemaal wel heel naar mijn idee :happy:
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 18:09  ·  #18
Kijk mensen, dit gaat weer een beetje de discussie en welles, nietes kant op. En dat is niet de bedoeling van hier. Kijk ik deel graag mijn praktijk ervaring met jullie mede Volvo liefhebbers. Daarom zei ik ook een paar keer van, ieder heeft zijn of haar eigen mening of doet wat hij of zij het beste vind. En deel ik, wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurd en goed is en wat evt. slecht.
Maar iedereen beslist zelf wat hij of zij doet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 18:22  ·  #19
Quote door sweets60

Kijk mensen, dit gaat weer een beetje de discussie en welles, nietes kant op. En dat is niet de bedoeling van hier. Kijk ik deel graag mijn praktijk ervaring met jullie mede Volvo liefhebbers. Daarom zei ik ook een paar keer van, ieder heeft zijn of haar eigen mening of doet wat hij of zij het beste vind. En deel ik, wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurd en goed is en wat evt. slecht.
Maar iedereen beslist zelf wat hij of zij doet.


De olie discussie laait elk jaar wel een keertje op.
Pietje zegt merk A Jantje kiest B.

Ik laat Martin van MMTS de olie vervangen en dat is merk ?
Soms denk ik dat tijdig verversen belangrijker is dan 0w30 of 5w30

Maar ik heb wel altijd begrepen dat het getal achter de w de viscositeit is bij een warme motor.
Viscositeit is een vrij simpele meting.
Voor mij is 0w30 en 5w30 bij warme motor vergelijkbaar maar niet bij een koude motor.

Als jou verhaal klopt dat er in dat merk spullen zitten die de olie dikker maken bij warme motor dan is de viscociteit geen 30 meer.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 19:09  ·  #20
Quote door JackC70

Ho, Shell waarvan ik net lees dat dat voor Volvo rommel is?! Snel wisselen dan. Ben je nog op tijd.
Mijn volvo gaat al bijna dood denk ik, ik rij al 50dkm op Shell...

Maar Jack toch! Je weet toch wel dat je geen 50 dkm met den Olie in den motor moogt rijden! Dat staat echt Geschreven in het Heilige boek der Volvo-berijders! :-)
Zonder gekheid, ik vind het wel veel, maar jouw kennende zal die km stand wel 4 wissels zijn, met Shell in jouw geval. Of vergis ik me nu?

Ik zal ook niet meedoen met een eventuele discussie, persoonlijk voel ik me lekker bij een vlotte oliewissel, max 15 dkm ipv die long-Life shizzles van 30 dKm. Tot nu toe vind mijn karretje het allemaal prachtig en ik dus ook. 8-)

Ik heb 2 jaar geleden ook een keer gehad dat er plotseling een halfje in moest, maar daarna nooit meer. De mijne verbruikt bijzonder weinig moet ik zeggen, meestal paar honderd ml per jaar bijvullen, km stand is bijna 3 ton.
DJ

O ja MMTS gooit er dacht ik paddenstoelenolie in, Champion. Voor zover ik weet staat die ook hoog aangeschreven, maar ik heb er niet zo veel verstand van.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 19:15  ·  #21
Quote door hermanusb

Quote door sweets60

Kijk mensen, dit gaat weer een beetje de discussie en welles, nietes kant op. En dat is niet de bedoeling van hier. Kijk ik deel graag mijn praktijk ervaring met jullie mede Volvo liefhebbers. Daarom zei ik ook een paar keer van, ieder heeft zijn of haar eigen mening of doet wat hij of zij het beste vind. En deel ik, wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurd en goed is en wat evt. slecht.
Maar iedereen beslist zelf wat hij of zij doet.


De olie discussie laait elk jaar wel een keertje op.
Pietje zegt merk A Jantje kiest B.

Ik laat Martin van MMTS de olie vervangen en dat is merk ?
Soms denk ik dat tijdig verversen belangrijker is dan 0w30 of 5w30

Maar ik heb wel altijd begrepen dat het getal achter de w de viscositeit is bij een warme motor.
Viscositeit is een vrij simpele meting.
Voor mij is 0w30 en 5w30 bij warme motor vergelijkbaar maar niet bij een koude motor.


Als jou verhaal klopt dat er in dat merk spullen zitten die de olie dikker maken bij warme motor dan is de viscociteit geen 30 meer.

Voor zover mijn kennis gaat wat betreft olie, is dat ook zo (tenminste, zo staat het ook in de boekjes en is het mij ook verteld op de HTS)
Jaco S
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 110
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 19:23  ·  #22
Gelukkig ben ik niet uit voor een discussie hier😃

Waar kan ik Kendall kopen het beste en is castrol 5w40 ook goed te doen?
Ik heb over een week tijd om de oliewissel te doen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 20:14  ·  #23
Quote door flevodirk

Quote door JackC70

Ho, Shell waarvan ik net lees dat dat voor Volvo rommel is?! Snel wisselen dan. Ben je nog op tijd.
Mijn volvo gaat al bijna dood denk ik, ik rij al 50dkm op Shell...

Maar Jack toch! Je weet toch wel dat je geen 50 dkm met den Olie motor moogt rijden! Dat staat echt Geschreven in het Heilige boek der Volvo-berijders! :-)
Zonder gekheid, ik vind het wel veel, maar jouw kennende zal die km stand wel 4 wissels zijn, met Shell in jouw geval. Of vergis ik me nu?

Ik zal ook niet meedoen met een eventuele discussie, persoonlijk voel ik me lekker bij een vlotte oliewissel, max 15 dkm ipv die long-Life shizzles van 30 dKm. Tot nu toe vind mijn karretje het allemaal prachtig en ik dus ook. 8-)

Ik heb 2 jaar geleden ook een keer gehad dat er plotseling een halfje in moest, maar daarna nooit meer. De mijne verbruikt bijzonder weinig moet ik zeggen, meestal paar honderd ml per jaar bijvullen, km stand is bijna 3 ton.
DJ

O ja MMTS gooit er dacht ik paddenstoelenolie in, Champion. Voor zover ik weet staat die ook hoog aangeschreven, maar ik heb er niet zo veel verstand van.


Ik kachel 15 a 16 duizend km en dan komt er nieuw spul in
Bij Martin.
En tussendoor hoef ik nooit iets erbij te doen.

Ik ben allergies voor auo's die olie gebruiken omdat ik geheid vergeet te controleren/peilen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 10.08.2018 - 22:03  ·  #24
Ik had aanvankelijk ook last van een, naar mijn smaak, te hoog olieverbruik.
Ik gebruikte toen 5W40 Vol synthetisch.
Om eens wat te testen heb ik bij een oliewissel er 10W40 er in gedaan (half synth.)
Verklaren kan ik het niet, maar het olieverbruik is sterk teruggelopen.

Nog wat opmerkingen uit eigen ervaring:
- bij LPG gebruik blijft de olie schoner dan bij benzine
- je stipt houden aan de olieververs-termijnen is inderdaad erg belangrijk (o.a. voor aansturing VVT)
- Inderdaad niet (bij dit type motor) de olie bijvullen tot bovenste streepje
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 11.08.2018 - 06:12  ·  #25
In het welles-nietes spelletje ga ik mij ook niet mengen maar wel even een paar dingen en dat is ook praktijkervaring. Een 0W30 is WARM net zo dik als een 5W30, wel zit er een beduidend verschil tussen bepaalde merken. Maar in principe, en bij tijdig verversen (!!!) kun je er ieder merk inkiepen en maakt het allemaal echt niet zoveel uit. Het laatste puntje van tijdig verversen is wel een issue, schuif je deze termijn (iets) op, dan graag met een goede merk olie (noem ze zelf maar op) en geen Hema of Lidl zooi erin.

En ja, de prijs word van het merk olie mede bepaald door de diverse ontwikkelingen en dopes die erin zitten. En ja, daarom is Castrol ook altijd vrij prijzig in verhouding met bijvoorbeeld Kroon, Shell, etc. Maar dat wilt niet zeggen dat Kroon of Shell slecht is, verre van zelfs. En ook ja, hoe dikker de olie warm des te lager zal het olieverbruik zijn, maar dat is ook geheel logisch natuurlijk. Voor de gehele N serie, zowel benzine als diesel, is een goede 5W30 LL (longlife) olie gewoon goed, mede door de dopes die erin zitten. Het meeste gekloot komt gewoon omdat de verversingstermijn word opgeschoven !

Men vergeet dat de basis van deze (benzine)motoren uit de late jaren '80 komt en toen eigenlijk standaard op 10W40 werden gezet omdat 0W30 en 5W30 niet eens bestonden. Deze 5 cilinders zijn in basis ontwikkeld voor de 850 en later verder 'vernieuwd' cq veranderd waardoor er naar een dunnere olie moest worden omgekeken. Nog sterker is het dat als je deze motoren compleet reviseert (dus alles nieuw erin) je het beste de eerste 1000-1500 km op een minerale 15W40 kunt draaien om het inloopproces te bevorderen..... Gebeurt ook maar erg weinig, maar ieder motoren revisiebedrijf zal je dit aanraden....
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 11.08.2018 - 08:40  ·  #26
+1
Helemaal eens Dirk342.

Twee kleine toevoegingen:
- Dat de diktes(viscositeit) van een 0w30/5w30 en 0w40/5w40 warm ongeveer gelijk zijn, is ook te zien in de theorie: het technische datablad. Van een w30 zo rond de 9,5-12 en van een w40 13+. Het betreft de waarde voor de verpompbaarheid van de olie bij 100 graden Celsius. De 0w’s zijn vaak net ietsjes dunner dan de 5w’s, maar verschilt idd ook sterk per merk.
- Een andere belangrijke waarde is de HTHS (high temperature high shear). Deze waarde zegt iets over afschuifdrukken. Bij de 0w’s is dit vaak de low-viscositeit en zet in op brandstofbesparing. De 5w’s hebben vaak een high-viscositeit en zetten in op slijtagebescherming.

Een olie met een low HTHS waarde in een motor gebruiken die ontworpen is voor een hoge HTHS waarde gaat meestal niet goed. Andersom gaat wel.
Voor mij persoonlijk! reden om een goede kwaliteit volsyntheet 5w30 in de winter te gebruiken en een 5w40 in de zomer in mijn euro4 D5.

In het boekje van de auto staan overigens alle bovengenoemde viscositeiten benoemd als zijnde geschikt. Ik heb de overtuiging dat geen enkel blok kapot loopt met al deze benoemde oliën, mits goed en tijdig onderhoud en geen problemen met olieverdunning door roetfilterproblematiek.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 11.08.2018 - 09:14  ·  #27
Dank Dirk en Stefan, dat verduidelijkt wel iets. Als ik beide combineer (+ wat ik ooit nog meer meer gelezen heb) dan is mijn conclusie dat Volvo (benzine) motoren zoals de mijne niet ontworpen zijn voor 0w30 maar (helaas) wel zo in de markt gezet zijn de afgelopen jaren voor brandstof en milieudoeleinden.

Maar ze draaien wel prima op die olie. Een ietwat betere keuze is dan nog steeds 5w30 of 5w40 begrijp ik. Dat zit er ook al jaren in mijn auto, de sticker zegt 0w30.. (maar dat boeit me niet zoveel)

In de praktijk: mijn / onze motoren zullen de auto vast wel overleven. Als ik mijn auto moet verkopen omdat ik gek zou worden van de reparaties en rekeningen dan zijn die ongetwijfeld van andere onderdelen, niet zozeer het motorblok is mijn idee.

Van mijn vorige auto’s heb ik enkele maar verkocht omdat er steeds meer “stuk” ging en de garagerekeningen maar bleven komen, maar de motor bleef meestal wel keurig lopen. :-)
DJ
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 11.08.2018 - 09:26  ·  #28
Quote door Jaco S

Gelukkig ben ik niet uit voor een discussie hier😃

Waar kan ik Kendall kopen het beste en is castrol 5w40 ook goed te doen?
Ik heb over een week tijd om de oliewissel te doen.


Kendall kun je telefonisch hier bestellen: https://www.noviol.eu/
Topolie. Hier ook naar volle tevredenheid gebruikt!
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 11.08.2018 - 09:36  ·  #29
Kleine aanvulling op de prijsvorming van sommige merken, waarom de prijs zo hoog is:
Reclame/marketing/sponsoring

Dit moet tenslotte betaald worden, en dan is de betalende eindgebruiker de L#L.

Daarom gebruik ik nu Ardeca, ze hebben een goed verhaal en daardoor betaalbaar, iedere 12500-15000km nieuwe olie erin.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Zorgen om olie verbruik

 · 
Posted: 11.08.2018 - 10:25  ·  #30
Kleine toevoeging op de uitstekende post van Dirk: Voor een W30 olie wordt de vloeibaarheid, of viscositeit, opgegeven bij 100 graden celcius. De koud vloeibaarheid bij 40 graden. Zoals Dirk terecht stelde is een 5W30 even dik als een 0W30 bij 100 graden binnen de marges die is gegeven voor de codering.

Wat echter meespeelt is de viscositeits index. Dat is de mate waarin de olie verdunt bij verwarmen. Zie het als een grafiek met een lijn waarbij op de horizontale as de temperatuur staat en op de verticale as de viscositeit. Wat je dan ziet is dat bij de 0W30 olie met een hogere viscositeits index de lijn vlakker loop. Als je die lijn zou doortrekken naar hogere temperaturen zie je dat bij bijv 120 graden de 0W30 dikker is dan de 5W30. Dat is ook naar beneden het geval. De 0W30 is dus minder temperatuur gevoelig dan de 5W30.

Dus bij extreme verwarming van de olie is de 0W30 wel degelijk dikker dan de 5W30. Dat zijn waarschijnlijk het verhaal wat sweetS60 bedoelde met dat de 0W30 warm dikker is dan de 5W30. Het verhaal ligt dus iets genuanceerder, dat is dus alleen het geval bij extreem hoge olie temperaturen. Ik hoop dat die nuance zo wat duidelijker is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0