Een motor kan op twee manieren olie verbruiken: via de klepstelen (versleten seals) of via de cilinderwand. Aan het eerste euvel kun je niet veel anders doen dan deze seals vervangen en misschien moet de hele kop gereviseerd worden. Aan verbruik via de cilinderwand kun je vaak wel iets doen. De schraapveren zitten dan helemaal vol met smurrie (sludge), waardoor ze niet meer doen waarvoor ze bedoeld zijn. De olie blijft dan plakken aan de cilinderwand en verbrandt samen met de brandstof. Hier zie je niets van in de uitlaatgassen (tenzij er heel veel olie verbruikt wordt).
Wat kun je er aan doen? Om te beginnen gebruik je geen dikkere olie dan voorgeschreven, want dan gaan die schraapveren nog verder vol zitten. Er zijn diverse flush-middeltjes in de handel die het smeersysteem reinigen; we hebben zelf die van
Forté. Dit werkt helaas niet 'flesje erin en probleem opgelost', maar wel als je de flush regelmatig herhaalt. Het verbruik wordt dan geleidelijk minder. Er zijn in Engeland Volvo-dealers die standaard bij iedere oliewissel een Forté flush toepassen.