D5 zuiniger maken

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 31.08.2014 - 12:25  ·  #16
Er zal wel verschil zijn tussen benzine en dieselmotoren. Ik ken eigenlijk geen D5 motoren waarvan de BC het verbruik nauwkeurig aangeeft. Bijna allemaal een liter minder
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 31.08.2014 - 22:17  ·  #17
Ik zie dat de discussie zeg wat afwent op bandenomtrek, ook interessant. :sleep: maar ik mis vanaf het begin het belangrijkste van het aspect banden wat bijdraagt aan zuinig rijden. Rolweerstand..... De belangrijkste factor om die omlaag te krijgen is het beperken van bandbreedte en bandendruk. Wat zouden jullie daar aan doen? :D
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 01.09.2014 - 13:56  ·  #18
En in de banden vergeet je weer de eigenschap van rubber. Neem dan geen te zachte banden, maar liefst eentje met flink hard rubber waardoor de rolweerstand nog lager wordt
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 05.09.2014 - 19:34  ·  #19
En pomp ze lekker hard op, ik rij altijd met 2.8 a 2.9 bar.
Ik heb nu 225 banden, maar heb ook ook gereden met 215 en in de winter met 205, de laatste rijden ook fijn onder een S80, en minder weerstand.....
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 12:24  ·  #20
Mijn BC wijkt met de originele 17" velgen ook behoorlijk af.
Volgens de BC gemiddeld over 1000km 1:18,18 en aan de tank kom ik dan uit op 1:15,24.
Dat is een afwijking van ca 15%
Diezelfde afwijking zie ik ook met de 16" winterbanden.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/528068.html

Grappige is dat ik in de winter een fractie zuiniger rijd dan in de zomer (gemeten over twee jaar), banden zijn dan 205 ipv 225, maar het duurt ook langer voor de motor op temperatuur is en mijn rijstijl is verder niet anders. Ook is de grill niet afgedekt in de winter.

Sommerreifen 15.41 km/l 37.075 km und 2.405 l
Winterreifen 15.68 km/l 30.030 km und 1.916 l

Valt me ook altijd op dat de motor bij lagere temperaturen lekkerder loopt en vlotter rijdt (meer zuurstofmoleculen in de koudere lucht ?)

Overigens wijkt de snelheidsmeter ca 5 km/h af (geeft meer aan dan de GPS).
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 14:45  ·  #21
Hier het zelfde,
Straks de 16 inch wintervelgen er weer op.
We gaan zien dat dat gaat doen, ook wil ik de grille af gaan dekken in de winter.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 16:11  ·  #22
Quote door TPR Powerflush

Hier het zelfde,
Straks de 16 inch wintervelgen er weer op.
We gaan zien dat dat gaat doen, ook wil ik de grille af gaan dekken in de winter.


Afdekken van een grille lijkt me wat overdreven. Je thermostaat regelt dit af, dat je koelvloeistof eerder of later bypasst. Het brandstof verbruik zal bij lagere temperaturen altijd beter zijn, omdat je per kilo verbrandingslucht meer zuurstof binnenkrijgt en verbranding altijd een aangaan van verbinding met zuurstof is.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 16:25  ·  #23
Mij ook, is hier niet bepaald Siberië en het lijkt me voor een turbo ook niet heel fijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 17:59  ·  #24
Ik gooi er elk jaar in de wintermaanden een stuk karton met plastic voor, met een gat precies voor de luchthapper.
Motor is dan gewoon een stuk sneller op temperatuur. De turbo merkt daar niets van, hooguit een hogere lucht temperatuur na de IC. Het is al vaker ter discussie gekomen.
Koelwater blijft eenmaal op temperatuur netjes op 89 graden. Ook als er een keer een dag van 20 graden tussen zit.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 19:49  ·  #25
Lijkt me bij een moderne auto nog steeds bs, sorry. Zelfs op wintersport vorig jaar was de motor meer dan snel genoeg op aan het warmen, geloof niet dat een stuk karton daar iets positiefs aan kan gaan bijdragen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 zuiniger maken

 · 
Posted: 14.10.2014 - 20:29  ·  #26
Het gaat niet om het opwarmen, ik heb een standkachel.
De diesel modellen hebben thermostaten die eerder open gaan dan bij de benzine broeders.
Iets hogere werktemperatuur komt de verbranding, dus de efficiëntie ten goede, i.c.m. koelere aanzuiglucht.

Ik vraag me alleen af hoeveel winst er te behalen valt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0