Bij mijn Classic met B5244S2 motor loopt een zwart hard PVC slangetje vanaf de achterzijde van het luchtfilterhuisdeksel ergens naar vooronder het luchtfilterhuis. Het slangetje zit aan beide zijde met een haaks rubber koppelstuk vast. Dit koppelstukje breekt van ouderdom en je hebt een los slangetje hangen en je motor loopt nog steeds goed.
Wat is de functie: het slangetje loopt van het deksel naar vooronder het luchtfilterhuis en is aangesloten op de vacuum-thermostaatklep die onderin het luchtfilterhuis zit. De klep schakelt tussen warme luchtaanvoer via de aluminiumslang vanaf het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk of de koude luchtaanvoer vanaf door de buis vanaf de radiatorzijde (rijwind).
Als de motor koud is wordt door het vacuum van de motor de koude luchttoevoer gesloten. (hij is normally "koud"). De klep is voorzien van een thermostaat en na een paar minuten zorgt de warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk voor opwarming van de thermostaatplunjer (vergelijkbaar met de koelmiddelthermostaat) en gaat de klep langzaam weer open naar de koude lucht aanvoer.
Het haakse rubber koppelstuk is niet los verkrijgbaar. Ik heb het vervangen door koppelstuk 1332455. Dit koppelstuk is voor de iets grotere slangdiameter van de witte slang die daar onder zit en vanaf het inlaatspruitstuk komt. Een stukje krimpkous om het slangeinde en het past prima.
Wat is de functie: het slangetje loopt van het deksel naar vooronder het luchtfilterhuis en is aangesloten op de vacuum-thermostaatklep die onderin het luchtfilterhuis zit. De klep schakelt tussen warme luchtaanvoer via de aluminiumslang vanaf het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk of de koude luchtaanvoer vanaf door de buis vanaf de radiatorzijde (rijwind).
Als de motor koud is wordt door het vacuum van de motor de koude luchttoevoer gesloten. (hij is normally "koud"). De klep is voorzien van een thermostaat en na een paar minuten zorgt de warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk voor opwarming van de thermostaatplunjer (vergelijkbaar met de koelmiddelthermostaat) en gaat de klep langzaam weer open naar de koude lucht aanvoer.
Het haakse rubber koppelstuk is niet los verkrijgbaar. Ik heb het vervangen door koppelstuk 1332455. Dit koppelstuk is voor de iets grotere slangdiameter van de witte slang die daar onder zit en vanaf het inlaatspruitstuk komt. Een stukje krimpkous om het slangeinde en het past prima.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).