Hoi w.s,
het kan een lekke intercooler zijn, dan rookt de auto ook zwart. Dit gaat echter vaak gepaard met vermogensverlies. Ook een lekkage elders in het aanzuigtraject zou kunnen. Een diesel heeft niet echt last van valse lucht, zoals een benzine-auto, maar het kan wel zwarte rook opleveren en vermogensverlies.
Je EGR-klep is een milieuklep die er, bij deellast, voor zorgt dat je uitlaatgassen niet direct via de uitlaat worden afgevoerd, maar eerst nogmaals door de motor gaan, dus nogmaals door het verbrandingscircuit, met de bedoeling minder schadelijke stoffen over te houden.
Dit doet hij echter alleen bij deellast, stationair zit de klep dicht (ook als je gas geeft, computer registreert stilstand), evenals bij vollast. Buiten het milieu doet een EGR weinig goeds, hij versmeert je inlaattraject (heb al eens een inlaatspruitstuk gezien waarin nog slechts een doorgang zat met een diameter van 2 cm, niet goed voor de beademing en dus vermogen van je motor). Je kunt dus eens kijken of er wat verstopt zit, maar zwart roken t.g.v. de EGR, zonder dat er echt sprake is van grove verstopping, is mijn ervaring dat je na 2 a 3 keer vol doortrekken geen zwarte rook meer hebt.
Om deze redenen zijn er ook velen die de EGR klep buiten spel zetten door hem af te koppelen (levert vaak storing op in motormanagement, dus brandend lampje), middels een plaatje afsluiten (VW), kwartslag draaien (Renault Laguna). Even googlen levert genoeg op over dit onderwerp.
Ik ken de speciefieke problemen bij Volvo hiervan niet, nooit in verdiept aangezien ik geen diesel meer rijdt, weet feitelijk niet eens of er wel noemenswaardige problemen zijn m.b.t. de EGR bij Volvo's, zoals bij VW en Renault, maar de werking is gelijk dus kan me er van alles bij voorstellen.
Verstopte of vervuilde injectoren kan ook, maar die heb je feitelijk al gereinigd met een brandstoftoevoeging. Of ze moeten echt ver heen zijn.
Het kunnen meerder factoren zijn die de zwarte rook veroorzaken. Als er nog garantie op de auto zit, gewoon melden en laten uitzoeken/herstellen lijkt me.
Zwarte rook bij een diesel is overigens niet abnormaal tijdens acceleratie, ligt er ook wel een beetje aan hoeveel hij eruit gooit.