Verversing termijnen....., wat is wijsheid.
Ik denk dat Raymond hier wel een punt heeft.
De mijne is volledig dealeronderhouden, maar denk dat ik hier wel vanaf stap.
Volgens het schema zou hij om de 30.000 km nieuwe olie moeten hebben, een interval, welke ik zelf niet heb gehanteerd( ik heb 20.000 km aangehouden).
De vorige eigenaar heeft dit braaf wel gedaan (tot 80.000km).
Tijdens de preventieve "oliedruk herstel reparatie", het vervangen van de keerringen in de carter dus, bleek de uitwerking hiervan.
Als de carter onder je auto weg is, kun je in het blok kijken en dan zie je welke sporen deze verversingstermijnen hebben achtergelaten.
Ik kan je melden, hier wordt je niet blij van.
Om dit ongedaan te krijgen heb ik bij
Martin de air-intake laten doen.
Nu weet ik zeker dat mijn blok weer schoon is en dit is ook nog eens goed te merken.
De motor loopt veel soepeler en pakt ook makkelijker op.
Ik heb inmiddels 80.000km met de auto gereden en nog nooit de BC gereset, maar het gemiddelde verbruik is sinds de air-intake met een liter gedaald ( nu 8000km geleden !).
Dit is voor mij genoeg aanleiding om de intervallen terug te brengen naar 15.000km.
Een ieder moet dit natuurlijk zelf invullen, maar het verschil, welke wordt veroorzaakt door het aankoeken is mij simpelweg te groot.